laupäev, veebruar 09, 2008

Jutu alustamisest laskurkorpuseni

Juttu on sobiv alustada lausega: "Ükskord elas üks mees." Halvemini sobib avalause: "Ükskord elas kaks meest." Aga Piiblis on kirjeldatud aega, mil olid olemas ainult üksikud inimesed. Piiblit ei ole ma läbi lugenud. Piiblilood olen. Kui ma olin 7-aastane, tutvusin Jeesuse teemalise koomiksiga. Eile lugesin "Vikerkaarest" Kaplinski kirjutist Jeesuse kohta. Nüüd tuleb meelde, et tahtsin kommenteerida hoopis eilset "Sirpi". Tõnu Tannberg arvustab seal laskurkorpuse teemalist raamatut. Ta kirjutab: "Rahvusväeosade loomise tagamaid 1941. aastal on põhjendatud sellega, et loodavaid üksusi kavatseti Eesti tagasivallutamisel ära kasutada propagandistlikel eesmärkidel. Selline lähenemine tundub liiga lihtsustatud ning ühekülgne." Stalin polevat arvatavasti nii kaugele ette mõelnud ja olevat vaja olnud tegeleda sõja hetkevajadustega, emakeelne väljaõpe olevat olnud vajalik efektiivsemaks sõdimiseks. Mulle tundub siiski, et propaganda võis olla üks eesmärkidest. Näiteks suunatuna Eestisse jäänud eestlastele, et nad ei ühineks Saksa sõjaväega, vaid pigem töötaksid Saksa okupatsioonile vastu, kuuldes Nõukogude raadiost Punaarmee rahvusväeosadest. Taolise propagandaga oli pealegi alustatud juba varem, kui Nõukogude Liit moodustati rahvusvabariikidest. On öeldud, et tegelikult oli tegemist unitaarriigiga, kuid sellele on vastu väidetud, et Nõukogude Liit lagunes siiski mööda liiduvabariikide piire. Ja Stalin siiski võis varakult loota, et ta lõpuks sõja võidab, sest tema riik oli suur ja tal oli liitlasi.

0 vastukaja: