kolmapäev, oktoober 01, 2008

Eneke täpsustab

Vaatasin raamatust malepartiid. Seal tungis must g2 kaudu sisse ja hakkas kahima. Ta kahis kõik etturist suuremad nupud peale kahe vankri. Nende vankrite abil pani ta mati. Vastane ütles, et see on kõige kahinguterohkem partii, mida ta on näinud. Üks riik ründas merelt Iisraeli, tungides Siinai poolsaart ja mandrit ühendavale maakitsusele. Iisrael oli sunnitud järele andma ja poolsaare mandrist kanaliga eraldama. Oudekki kirjutas selle sõja kohta vihikusse referaati. Lugesin, mida ta kirjutab. Vigu ma ei märganud. Aga kui Oudekki ette luges, et sõda toimus 1906, siis seda pidasin küll veaks. Kuna käekiri polnud päris arusaadav, siis ma lugedes sellist aastaarvu polnud märganud. Ütlesin, et sel aastal polnud Iisraeli riiki veel olemas, sõda toimus vist hoopis 1976. Oudekki kahtles minu väites. Ütlesin, et Iisraeli riik loodi alles pärast Teist maailmasõda, kuigi varem oli vist olemas Palestiina autonoomne piirkond. Võimalik, et siis selle vastu toimus ka mõni sõda. Mulle ülikoolis õpetati ainult pärast Teist maailmasõda toimunud sõdu. Vaatasin Enekesest järgi. Selgus, et see sõda toimus aastal 1949. Sõja põhjus oli see, et Ameerika nõudis vaba läbipääsu Suessi kanalist. Sellise põhjusega sõda nimetati ühe võõrsõnaga. Sama põhjusega oli olnud ka Jaapani-Hiina sõda. Araablased olid Ameerikalt Suessi kanali läbimise eest raha küsinud ja Iisraeli laevu polnud üldse läbi lasknud. Ma ei teadnud, mis eesmärgiga Oudekki üldse seda referaati kirjutas, kui tal olid teema kohta nii väiksed teadmised. Aga tema toodud aastaarv 1930. aastatest oli ikkagi tõele lähemal kui minu pakutu. Ja mulle hakkas uduselt meelde tulema, et enne Iisraeli oli vist siiski juba olemas Palestiina Juutide Vabariik. Minu sünnipäevapidu sai läbi. Teised kommenteerisid, et ma rääkisin kogu peo aja Oudekkiga. Lahkusin korterist. Möödusin kahest vana korteri lähedal asuvast väiksest hoonest. Varem oli ühes neist olnud raamatupood ja teises kohvik, vahepeal olid majad seisnud tühjalt, aga nüüd tundus mõlemas toidupood olevat. Ühe maja juures nägin Toomas Õ-d lapsevankri ja naisega. Sellepärast Toomas Õ. siis päevakeskuses malet mängimas käiski, et elas selle lähedal. Rääkisin temaga mõne sõna juttu.

Läksin hommikul suurele maleturniirile, kuigi mul polnud kavas sel korral osa võtta, sest ma polnud vormis. Kohtunik oli Rei. Temalt võttis osavõtjate registreerimise üle Abram. Võibolla olid nad mind nähes juba minu nime ekslikult tabelisse kandnud või võisid seda veel teha. Pidin seetõttu ütlema, et ma ei mängi. Olime Meelval. Ütlesin Erikule, et ma ei läinud täna kooli, sest mul oli ranits pakkimata. Aga mul oli võimalus see veel nüüd ära pakkida ja viimastesse tundidesse minna. Ainult et pool päeva puudumist peetakse põhjuseta puudumiseks, samal ajal kui terve päev puudumise korral on võimalik välja vabandada. Erik näitas, et meie jalgade ette maha on kukkunud 500-kroonine. Ütlesin, et ma ei tea, kas see on minu või tema oma. Aga selle üleskorjamisel selgus, et kuigi üks pool näeb välja nagu ehtne raha, on teine pool ruuduline paber. Vesimärke ja turvariba sellel kindlasti ka ei olnud. Erik oli selle ise paljundusmasinaga teinud. Küsisin, kas tal on veel selliseid valerahasid. Erik vastas, et on küll.

0 vastukaja: