neljapäev, aprill 15, 2010

Dikteeritud mälestused

1940. aastal, kui Nõukogude võim oli juba alanud, aga Pätsi polnud veel küüditatud, dikteeris ta mälestusteraamatu. Vaatasin selle põhjal tehtud filmi ja seejärel tahtsin lugeda ka originaali. Raamat oli keeleliselt filmist väärtuslikum. Raamatu algul ütles Päts, et Piiblis on juutideks nimetatud tegelikult eestlasi. Hilisemad köited dikteeris Päts juba sõjaväes viibides. Ta arvati ühe Nõukogude väeosa koosseisu ja viidi Venemaale. Kuna teised väeosa liikmed olid samuti eestlased, hoidsid nad Pätsi raamatud alles ega andnud neid välja. Lugesin seda raamatut ülikooli raamatukogus. Lugemissaalis olid kõik istekohad täis. Oleks võinud arvata, et praegu on vaba ruumi rohkem, sest ei olnud sessiooni aeg. Raamatul oli viis köidet. Tahtsin need kõik välja laenata. Otsisin neid köiteid ise Pätsi mappidest. Seal oli ka hulk muid dokumente. Ajasin need segamini, aga nad pidid vist olema kindlas järjekorras.

Ühel luuletajal oli ilmunud uus luulekogu. Sellel oli saatesõna teiselt luuletajalt. Saatesõnas oli juttu hoopis minust. Seos seisnes selles, et raamatu autor olevat soovitanud minu raamatule kaanepildi. Võtsin mõttes oma raamatute kaanepildid läbi. Neljal raamatul oli selline kaanepilt, mis ei saanud selle luuletaja soovitatud olla. Viienda kaant ma ei mäletanud, võimalik, et mõeldud oli seda. Mulle seletati, et pildi teema oli, et kaks täiskasvanut abiellusid ja pulmade ajaks anti nende laps minu hoole alla. Viibisin laulatusel. Naine istus mehe seljas. Mõlemal oli vähe riideid seljas. Mul oli seda vastik vaadata. Aga nende näod olid väga väljendusrikkad. Kuna naine oli mehest palju pikem, siis vahetati kohad ja mees istus ise naise selga. Mehe seljas omakorda istus nende laps, nii et kolme inimese paljas nahk puutus kokku. Lamasin kodus oma voodis. Lähemale hiilisid kurjategijad või kummitused. Karjatasin mitu korda, aga hääl oli nõrk. Minu peale pandi ronima kaks titat. Läksin esikusse. Seal oli üks tüdruk, kes soovis endale saada minu viiendat raamatut. Võtsin selle raamatuvirnast. Pärast seda läks virn ümber ja teda oli raske püsti tagasi tõsta. Aga panin ta riiuli najale, kus ta püsis püsti.

0 vastukaja: