pühapäev, jaanuar 16, 2011

Üks rant jääb ka edaspidi veest välja

Vaatasime kaarti. Eesti kõige läänepoolsemal saarel oli lisaks selle pealinnale märgitud ära ka teine tähtsam keskus, mujal olid keskustest esile toodud ainult pealinnad. Saare pealinn oli Visby. Teine keskus oli märgitud vist sellepärast, et kaardi joonistaja oli ise sellelt saarelt pärit. Riigipiir lõikas kõige läänepoolsema osa Eesti saartest ära. Või siiski ei lõiganud. Riigipiir oli joonistatud pideva joonena ja näitas, et see ala oli juba osa Rootsist. Üks vaatajatest ütles, et ta ei mäletanud, et Rootsi Eesti saartele nii lähedal on. Eesti kaartidel ei olnud neid Rootsi saari märgitud, aga see oli suurema ala kaart ja näitas neid. Soovitasin vaadata Euroopa kaarti. Kui ma oleks teadnud, et need saared nii lähedal on, siis ma poleks sõitnud paadiga Eesti saartelt Eesti mandrile, vaid Rootsi. Edela-Eestis ja Loode-Lätis olid kaardile märgitud suured veekogud. Need olid tegelikult poolveekogud, kus vett oli õhuke kiht, aga kuiva maad ka ei olnud. Kui oli teada, et muinasajal seal asustust ei olnud, siis ei teadnud veel, et selle põhjuseks oli vesi. Ütlesin, et vanematele kaartidele neid veekogusid ei märgitud. Vastati, et jah, Nõukogude-aegsetel kaartidel neid ei olnud. Tegelikult vanematel Eesti-aegsetel ka ei olnud. Sander ütles, et neid veekogusid merest lahutav maariba jääb merepinna tõusu tõttu järjest väiksemaks. Aga üks rant jääb ka edaspidi veest välja. Olime maakohas külas. Läksime majja sisse. Hoidsin süles pererahva väikest last. Kui lapsed suuremaks oleks kasvanud, ei oleks ma enam siia tulnud. Kati S. pani mind ruumi tagumises otsas istuma. Istusin tema ja ühe teise inimese vahele toolile. Ühel hetkel hakkasid kõik järjest püsti tõusma. Minu süles istuv laps tõusis ka. Mõtlesin, et tehakse laineid, ja hakkasin ka tõusma. Aga laps istus maha enne, kui ma ennast päris sirgeks jõudsin ajada, nii et pidin ka istuma. Tõnu ütles, et võib korduda see, mis ma ükskord ühes koolis tegin. Vastasin, et ei vasta tõele, nagu oleksin ma seal koolis palli varastanud. Klaus rääkis imelikku juttu ja ütlesin tema kohta: "Ma jõin kaks pudelit õlut ja nüüd joon veel viina ka." Tegelikult need, kes õlut jõid, jõid korraga rohkem kui kaks pudelit.

0 vastukaja: