teisipäev, märts 08, 2011

Võimete vaidlustamine

Lugesin ühte välismaa eepost. Isa andis mulle ülesande, et ma selle teise köite eesti keelde tõlgiks. Esimese köite oli üks teine tõlkija juba varem tõlkinud. Ma võisin tõlkida küll. Aga raskus asja juures oli see, et selles keeles oli sõnade rõhk viimasel silbil, eesti keeles esimesel silbil. Nii oli eesti keeles kõla raske edasi anda. Kuna mul tõlkimispraktikat oli vähe, siis võis ka juhtuda, et mõne rea puhul ei leia ma riimi. Aga võibolla oleks probleem lahenenud, kui ma oleksin sõnade järjekorda muutnud.

*
Isa rääkis, et mina olengi selline, et räägin vahel, et tahaksin kuskile sõita ja reisil olles söön heeringat. Ütlesin teise telefonitorusse, et ma söön kodus ka heeringat. Kolmandasse torusse hakkas rääkima üks kolmas mees. Seega selgus, et olin nende telefonikõne pealt kuulanud. Ma sain seda vabandada sellega, et kuulasin enda kohta käivat osa kõnest. Nüüd oleks tulnud toru ära panna, aga siis oleks kolmas mees kuulnud klõpsatust. Ükskord olin ema ja tema klassiõe kõnet pealt kuulanud. Ma olin sellises vanuses, et mulle ükski jutt ei meeldinud, mistõttu hakkasin protestiks klõpsutama. Ema ütles siis, et nagu KGB töötaja kuulaks pealt, aga ei saanud aru, et kuulan mina. Istusin Kaunase puiestee hoovis. Meenutasin, et alguses olin ma hinnanud asju sellest seisukohalt, et need oleks head ja ilusad, hiljem sellelt, et nad oleks meeldivad ja kasulikud.

*
Vaatasin filmi ühe poisi kohta ja olin pooleldi ise see poiss. Ta muutis jõe voolusängi ja tegi kogu aeg midagi varastamise sarnast. Ta luges kõiki pabereid, mis ta kohvikutest leidis, ja õppis neist palju. Kuigi ta oli väga leidlik, läks tal endale toidu hankimine vaevaliselt. Filmi algul asus ta teele ja üks naine ütles posile, et talle saab osaks eriline lend, sest temas on midagi.

*
Meil oli kaks uut mänguautot. Ütlesin, et ma ei mäleta, kumb on minu oma. Tegelikult värvi järgi sain sellest vist ikka aru. Panin oma auto sõitma. See sõitis vastasseinani ja tagasi. Seejärel panime sõitma teise auto. See sõitis veel pikemalt. Tema sõidule ei tulnudki lõppu, sest ta kruttis ise oma vedru uuesti pingule. Auto sõitis radiaatori alla pikendusjuhtme juurde. Kaks väikest last läksid järele. Näitasin, et juhtmetel on traadid väljas, need tuleb ära parandada. Need on väikestele lastele ohtlikud. Nemad ei tea veel üldse, mis asi on elekter.

*
Ajalehes intervjueeriti Kristerit. Krister ütles seal, et kui ta koolis käis, siis ei pidanud ta enne kooli ega kodus õppima. Sellega taheti vist näidata, et Krister on nii võimekas, et tal jäi juba tunnis kõik meelde, samal ajal kui mina saavutasin häid tulemusi ainult suure vaevaga. Tegelikult mina hindasin just töövõimet. Kirjutasin kommentaariks: "Vale! Me õppisime koos." Mina mäletasin mõnesid kordi, kus olin Kristeriga koos aknalaual õppinud, aga Krister oli ilmselt kõik ära unustanud. Aga tema võis saada minu kommentaarist hoopis kinnitust, et ma olen veel väiksemate võimetega kui ta arvas, sest ma ei usu, et tema õppimiseta läbi sai. Ta võis arvata, et ma nimetan koos õppimiseks ühes klassis käimist. Tegelikult kui Krister oli öelnud, et ta ei õppinud kodus, siis seda väidet ma ümber ei lükanud, sest Kristeriga kahekesi olin mina õppinud ainult koolimajas.

0 vastukaja: