reede, juuli 01, 2011

1980. aastatel oli kolm peamist häält

Vahel öeldakse, et küll on suur herilasepesa, aga mesitarudest on nad kõik väiksemad olnud. Ma pole küll seestpoolt näinud, mitu protsenti tarust mesilased ära kasutavad. Eile kuulasin raadiost saadet loomadest. Seal öeldi, et piraajad ründavad ainult vere lõhna peale. Haid pidid ründama vere lõhna peale eriti, aga ka muude asjade peale. Hai nahk olevat nagu liivapaber, millega ta võib ise ohvri veriseks tõmmata. Eilses ajalehes oli pilt värskelt avastatud hailiigi esindajast, kes oli ainult inimese käelaba suurune. Üks võõrkeelne sõna tähendas nii viis kui ka kämmal. Eesti keeles on olemas vist sõna kaksteistsõrmiksool. Üks poiss tahtis ükskord kihla vedada, et tal on pärasool pikem kui teisel. Ükskord üks poiss tahtis minuga saja rubla peale kihla vedada, et ta on nii vana, nagu ta ütleb. Mina keeldusin, aga tema ütles, et kui ta ei oleks olnud, siis ta oleks ära maksnud. Ükspäev ütlesin, et enamus inimesi, kes raha laenavad, ei maksa tagasi või vähemalt ei maksa tähtajaks. Ma võtsin endale tähtaja saada raamatu käsikiri kokku aasta lõpuks. Samasugune tähtaeg oli mul ka eelmine aasta ja sain ka. Kui koostada ühe autori artiklitest kaks raamatut, siis teine läheb juba kiiremini kui esimene. Kuigi Heueril oli Kerese eluloo teise köite kirjutamisega suuremaid raskusi kui esimesega. Võibolla üks põhjus oli, et esimest ta hakkas kirjutama Kerese eluajal, aga teist kirjutades polnud enam kellegi käest küsida. Minu kirjades esitatud küsimustele ei ole inimesed väga hea meelega vastanud. Ise olen vastanud rohkem. Suulised küsimused meeldivad mulle vähem. Vastuse jõuaks välja mõelda, aga küsijad arvavad juba, et nad ei saagi vastust. Isegi vastust teades on seda hääldada raskem kui kirjutada. Minu hääldusest ei saada sageli aru või saadakse valesti. Ise ma teiste inimeste hääldusest ka kõige paremini aru ei saa. Võibolla eesti keel laguneb murreteks tagasi, kuna igaüks elab või reisib erinevas riigis ja saab külge erineva aktsendi. "Ameerika Hääle" töötajad oskasid küll selgelt hääldada, aga hääl läks inglisepäraselt üles. Tol ajal jälgiti kolme peamist häält - "Noorte Häält", "Rahva Häält" ja "Ameerika Häält". "Rahva Häält" meil alguses kodus ei käinud. "Edasit" peeti sellest hoolimata edumeelsemaks, et seda ei kirjutatud Soome televisiooni nähtavuspiirkonnas. Ülikool võiks linna maailmale rohkem avada, aga samal ajal sõjalennuväli sulges.

0 vastukaja: