reede, november 11, 2011

Alateadvustamatus

AVRO turniiril ma tänavu ei osalenud. Algselt oli plaanis, aga mul läks meelest jälgida, mis kuupäeval see toimub. Vahel on Karba saatnud elektronkirjaga meeldetuletusi eelregistreerimise kohta. Võibolla sellepärast harjusin ära, et ei peagi ise kalendrit jälgima. Seekord ta meeldetuletust ei saatnud, võibolla lühema ajakontrolli tõttu. Eelmisel neljapäeval ülikooli maleklubis mulle siiski öeldi, et on viimane päev registreeruda. Aga räägiti ka sellest, et juhendi järgi on nõutav maleliidu litsents. Mul pole aimugi, kust neid litsentse saab ja ma ei teadnud ka, kui palju see maksab. Otsustasin, et ainult ühe turniiri pärast ma litsentsi ostma ei hakka, vaid ei lähe sinna turniirile. Mulle ei meeldi ka litsentsi sõna. Liikmemaksu nimelisi makse olen parema meelega maksnud. Üks aasta olin vist ainuke, kes Tartu maleklubi aasta liikmemaksu ära maksis. Ja üks põhjus AVRO-l mitte osaleda oli ka see, et neljapäevasel turniiril juba osalesin ja kahte turniiri nädalas ei taha mängida. Täna päevakeskuses küsisin, kuidas selle litsentsiga siis oli. Vastati, et tegelikult sai mängida ka ilma selleta. Särgava teadis, et ühe turniiri litsents maksab 6 eurot, seega rohkem kui osavõtumaks. Küsisin, kas välismaalt tulnud mängijad peavad ka seda tasuma. Särgava arvas, et peavad.

Maleliidu koduleheküljelt võib lugeda, et AVRO kiirturniiril oli 104 osavõtjat. Seda on kahe võrra rohkem kui aasta tagasi A ja B turniiril kokku. Tänavu mängiti ühes grupis. Kõige edukamad olid:

1. Volodin 7,5 punkti 8 võimalikust
2. Šarankov (Venemaa) 6,5
3. Annenkov (Venemaa) 6,5
4. Koops (Läti) 6,5

Välkturniiril oli 62 osavõtjat. Tulemused olid:

1. Volodin 19 punkti 22 võimalikust
2. Vovk 15,5
3. Neff 15,5

Küsisin Tättelt, miks ta turniiri katkestas. Ta vastas, et läks kohtunikuga tülli. Tema vastane olevat teinud käigu nii, et kaks kolmandikku nupust oli ühel ja üks kolmandik teisel ruudul. Tätte oli löönud sellele ruudule, kus oli suurem osa nupust. Vastane oli öelnud, et see on valekäik. Tätte oli kutsunud kohtuniku ja kohtunik oli talle endale kaotuse andnud, sest teisele ruudule käik oleks olnud seisu järgi loogilisem.

Eile toimus turniir ülikooli maleklubis. Osavõtjaid oli 7 ja paremad kohad said:

1.-2. Jakobson, Sander 5,5 p.
4. Ondruska 4

Päevakeskuses on toimunud viimasel ajal järgmised turniirid:

28. oktoober
15 minutit mõtlemisaega, 14 osavõtjat

1. Kõiv 4,5 p.
2. Peebo 4,5
3. Hinrikus 4
4. Tätte 4

4. november
15 minutit, 16 osavõtjat

1. Trohhalev 7
2. Kõiv 5
3. Laasmägi 5

Täna oli 14 osavõtjat ja 6 vooru. Mõtlemisaega oli 13 minutit. Aga ma ei kuulnud, kui seda öeldi, seetõttu keerasin kahes esimeses voorus kellale 15 minutit.

1. Trohhalev 6
2. Seljodkin 4,5
3. Okas 4
...
9.-10. Runnel 2,5

Esimeses voorus võitsin valgetega Põvvatit, teises kaotasin mustadega Trohhalevile, kolmandas valgetega võitsin Ojaste vastu kvaliteedi, aga lipp jäi liiga servale, mistõttu hakkasin ettureid tagasi andma ja lõpus tegime käikude kordamisega viigi. Neljandas voorus kaotasin mustadega Okasele. Lubasin tal viisakuse pärast kaotava käigu tagasi võtta, aga kui ma pärast tagasivõtmist mainisin, siis ta vihastus ja ütles, et pärast kaklust rusikatega ei vehita. Mina ütlesin, et ma olen seda ka öelnud, kui ma ise käigu tagasi võtan, see on partiianalüüs. Ja et ma olen ajaloolane ja räägin kogu aeg minevikust. Viiendas voorus võitsin valgetega Kääpi ja kuuendas kaotasin mustadega Volpertile.

*
On arvatud, et alateadvus ehk teadvustamatus mängib inimese mõtlemises suuremat rolli kui teadvustatud osa. Aga kuidas saab teha males õige käigu, teadvustamata, et see on õige? Alateadvus ehk võib suunata õige variandi vaatamisele, aga käik tehakse ikkagi selle järgi, milline hinnang on teadvustatud. Kuid males võib näha seda, mida võiks nimetada alateadvustamatuseks. Mängija teeb enda teada hea käigu, teadvustamata, et see on viga. Ja aasta hiljem mäletab ta oma võidupartiid, aga mitte kaotatud mängu.

0 vastukaja: