pühapäev, august 05, 2012

Suur-Tõll ehk Mäevana

Mulle tulid ukse juures vastu Tõnu klassivennad. Küsiti, kas ma ühe Tõnu klassivenna pulmas käisin. Vastasin, et ma ei mäleta. Vist käisin hoopis teise ja kolmanda tema klassivenna pulmas. Mõtlesin, et on arvatud küll, et mul on hea mälu, aga nüüd ei mäleta ma sellest peaaegu midagi. Vist ei olnudki ma käinud vendade klassivendade pulmades, vaid sünnipäevadel. Klausi klassi Lemmiti ja ühe teise. Tõnu ütles, et üks tema klassivend mängib nii hästi korvpalli, et ülejäänud klassi poisid ei saa talle kümnekesi ka vastu. Vastasin, et ma nägin hiljuti unes, et kolm eestlast mängisid ühe inglise jalgpalluri vastu ja tegid viigi. Tõnu naeris, et ma ise ei tea, kuidas asjad käivad, ja näen unes. Ta oli kindel, et kui ma midagi unes näen, siis ma mõtlen sama moodi ka ärkvel olles. Ma ei teadnudki, et unenägude avaldamine nii ohtlik on, et samastatakse unenägusid ärkveloleku mõtetega. Minu arvates need olid erinevad.

*
Oli ilmunud uus raamat. Nägin, et seal on kirjutatud pikalt Tõnissonist. Järeldasin, et siis pean seda artiklit lugema. Kuigi kõike ma ei jõudnud lugeda, kus Tõnissoni mainiti. Grenzsteiniga oli lihtne, et kõik artiklid tema kohta olid ilmunud kas "Tunas" või "Ajaloolises Ajakirjas". Sain raamatust teada, et Suur-Tõll on rahvapärimuse järgi esimese Saaremaa linnuse ehitaja. Kuna linnus asus mäe otsas, siis oli Suur-Tõllu teine nimi Mäevana. Ise oli ta tulnud Saaremaale mujalt. Mõtlesin kirjutada feisbukis, et saarlased ütlevad õ asemel ö, aga neil on Suur-Tõll. See tuleb sellest, et ta tuli Saaremaale väljastpoolt. Vanarahval on kindlad andmed, et ta oli ajalooline isik ja tegelikult esimese Saaremaa linnuse ehitaja. Mõtlesin, et lause õ-st ja ö-st pean panema tahapoole, sest kui ma nii lihtsast asjast alustan, ei loe keegi lõpuni. Isa tuli minu tuppa ja ütles, et selle eksemplari raamatust kingib ta koos emaga ära. Isa võttis selle enda kätte. Küsisin, et aga järjehoidja. Selleks, et ma saaks jätkata teise eksemplari lugemisega, pidi järjehoidja õiges kohas olema.

0 vastukaja: