M. Tõldsepp. "Cromwell. Inglise riigimees ja
väejuht". Suurmeeste elulood nr. 52. Tartu, 1939. 208 lk.
Olin seda
raamatut juba aastal 1994 lugenud. Nüüd lugesin uuesti tänavu loetud Carlyle’i
koostatud Cromwelli kõnede ja kirjade raamatuga võrdlemiseks. Vaatasin
raamatukogu kataloogist, et eesti keelde on hiljem tõlgitud vene keelest üks
uuem raamat Cromwellist, aga eelistan raamatut, mis on kodus olemas ja eestlase
kirjutatud. Emakeeles kirjutatud raamat on tavaliselt keeleliselt meeldivam kui
võõrkeelne või tõlge. Ma küll ei välista, et loen sel teemal kunagi veel
midagi.
Esimesest
lugemisest oli suurem osa asju meelest läinud. Mäletasin küll, et olen neist
asjadest lugenud tänavu Carlyle’i raamatust, kuid mitte seda, et varem täpselt
samast raamatust. Need asjad, mida ma veel mäletasin, olid enamasti õigesti
meeles, aga mälu maht oli kahanenud.
Ühe asja ajaline
paigutus oli siiski mälus nihkunud. Seostasin Cromwelli kurvameelsuse diagnoosi
tema diktaatoriajaga, aga raamatus on see toodud tema noorusest rääkivas
peatükis. Autor kirjutab Cromwelli neurootilisusest, pidades seda tema
religioossuse põhjuseks. Aga too aeg oli üldse ajaloo lainete järgi suurema
religioossuse aeg. Tegemist oli barokiajaga, mis oli religioossem kui eelnenud
renessansi- või järgnenud valgustusaeg. Iseküsimus, kuivõrd sobib baroki mõiste
Inglismaa kohta. Ülikooli kunstiajaloo konspekti järgi oli Euroopas tol ajal
kolm suuremat kunstilist rühma – protestantism, vastureformatsioon ja
Prantsusmaa. Konkreetselt Inglismaa kohta on kirjas, et seal oli 17. sajandil
visuaalse kunsti põlgamine. Selle kohta on tõendeid ka Tõldsepa raamatus –
inglise puritaanidele ei meeldinud teater, tants ega jõuluküünalde põletamine.
Viimast nad pidasid katoliiklikuks kombeks. Aga kui põhiline kunsti tellija on
õukond, siis Stuartite õukonnale need asjad meeldisid. Charles I naine oli
Prantsusmaalt pärit katoliiklane, kes tõi kaasa oma katoliiklastest õukonna,
kuni Charles selle tagasi saatis. Aga kodusõja ajal palus parlament kuninga
vastu abi Šotimaalt, kes seadis tingimuseks Inglismaa presbüterlikuks muutmise.
Seda otsustatigi teha, mis tõi kaasa kirikutest altarite ja kujude
kõrvaldamise. Kuna Cromwell ei olnud presbüterlane, vaid independent, ähvardas
teda sõjaväeteenistusest kõrvaldamine, kuni sõjavägi ise parlamendi maha surus.
Kehtestati usuvabadus, aga mitte katoliiklastele, seda ei tahetud laiendada ka
anglikaanidele. Juudid lubati siiski Inglismaale tagasi.
Kui Carlyle’i
raamatu pealkiri võiks olla "Cromwell ja Carlyle", siis Tõldsepa oma pealkiri "Cromwell
ja Stuartid". Suur osa raamatust ei räägi Cromwellist, vaid Stuartitest.
Carlyle’i raamatus on hilisematele aastatele pööratud järjest suuremat
tähelepanu, sest kui Cromwelli võim kasvas, hakkas temast maha jääma rohkem
dokumente. Tõldsepa raamatus on vastupidi, et hilisematest aastatest
kirjutatakse järjest lühemalt. Võib kahtlustada, et kui autoril hakkas
käsikirja sarja jaoks ette antud maht täis saama, hakkas ta lakoonilisemalt
kirjutama. Või on asi siiski selles, et murrangulisematest aastatest ongi
kombeks pikemalt kirjutada.
Carlyle’i
raamatust sai selgeks, et Cromwelli vägedel oli tugevam distsipliin kui kuninga
omadel. Aga Tõldsepp kirjutab, et kodusõja algul olid kuninga väed siiski
võitlusvõimelisemad kui parlamendi omad, sest kuningal oli rohkem ohvitsere.
Cromwelli väeosa oli parem kui ülejäänud parlamendiväed, kuid Cromwell ei olnud
veel ülemjuhataja. Cromwell ei olevat kaotanud ainsatki lahingut. Tema väeosa
mehi nimetati raudkülgseteks.
Kuningriikide
arvu kohta on Tõldsepal kolm erinevat arvu. Ühes peatükis nimetatakse
Inglismaad, Šotimaad ja Iirimaad kõiki kokku Inglise kuningriigiks. Teises
kohas kirjutatakse mingist mõlema kuningriigi komiteest, nagu oleks kuningriike
olnud kaks. Raamatu lõpupoole on Inglismaa, Iirimaa ja Šotimaa siiski kolm
erinevat kuningriiki. Eesti Entsüklopeedia järgi oli Charles I Suurbritannia ja
Iirimaa kuningas, aga originaaldokumentidele toetuva Carlyle’i raamatu ja
ingliskeelse vikipeedia järgi Inglismaa, Šotimaa ja Iirimaa. Tundub, et seekord
on vikipeedias õigemad andmed kui Eesti Entsüklopeedias.
Carlyle hindas
Cromwelli eriti usulisest seisukohast. Aga tema raamatu hilisemad täiendajad
ütlevad, et ta hindas usulisi küsimusi üle, Inglise revolutsioonis oli oluline
ka omavalitsuse nõudmine. Cromwell paistis siiski usulisi küsimusi rohkem
tähtsustavat kui mõni muu revolutsioonitegelane. Carlyle’i raamatu lisades
võrreldakse Cromwelli ja teise väejuhi Iretoni stiili, et üks tõi palju usulisi
võrdlusi, aga teise stiil oli ärimehelikum. Tõldsepp kirjutab, et algul võttis
Cromwell parlamendis sõna ainult usulistes küsimustes. Raamatu kokkuvõttes aga
hindab Tõldsepp Cromwelli eelkõige väejuhina ja teguvõimsa isikuna.
0 vastukaja:
Postita kommentaar