Vaatasin teise kursuse seminaritöö täienduseks aadressilt https://www.youtube.com/watch?v=V2tHakK7muU filmi Etioopia keisrist Haile Selassiest. Minu seminaritöö oli üks esimesi üliõpilastöid, kus kasutati internetist leitud materjale, aga siis ei olnud veel filmide vaatamise võimalust, selle asemel leidsin muuhulgas Haile Selassie kõnede kirjalikke tekste.
Vaadatud film on vähem kui aasta tagasi üles riputatud, aga sellel on juba peaaegu miljon vaatamist. Minu seminaritöö juhendaja põhjendas mulle selle teema andmist ka sellega, et Haile Selassie on populaarne. Ise ütlesin ainult, et tahan teist korda Etioopiast kirjutada, samuti mõtlesin edasi välja täpsema teema, et kirjutan Haile Selassie poliitikast. Esimene kursusetöö oli olnud Etioopia varasemast ajaloost ja selle kajastamisest Eestis.
Haile Selassie nimi enne keisriks saamist oli teine. Filmis oli varasema nime kirjapilt Ras Tafari, seminaritöös olen kirjutanud ras Tafari Makonnen või Tafari Makonnen, kuivõrd ras on tiitel. Tiitlit ras on kasutatud peale Etioopia etiooplaste eeskujul Itaalias, kus niiviisi nimetati fašistliku liikumise piirkonnajuhte.
Itaalia ja Etioopia ei olnud aga sõbrad. Itaalia oli sõdinud Etioopiaga juba 19. sajandi lõpul, enne fašistliku liikumise teket, ja kaotanud. Uue sõja algust Haile Selassie ja Mussolini ajal aastal 1935 põhjendati nii filmis kui ka on põhjendatud mujal Itaalia sooviga kaotuse eest kätte maksta, aga kuidas õigustada siis esimest sõda? Etioopia kuulus väheste Aafrika piirkondade hulka, kus ei olnud eurooplaste võimu. Kuigi Etioopia asub Aafrikas ja Eesti Euroopas, on Etioopia riigi ajalugu palju pikem. Iseseisvust oli aidanud säilitada arvatavasti mägine maastik, võibolla ka ristiusu valitsemine ja elanike suhteliselt hele nahavärv. Film küll ei kinnitanud, et teised etiooplased peale keisri heleda nahaga oleks, aga teatmeteoses peetakse etioopia rassi siiski keskmisest neegrist heledamaks, filmis olid teised etiooplased keisrist tumedamad.
Läänes peetakse Ukraina ründamist praegu lubamatumaks kui varasemat Iraagi ründamist, sest Iraagis oli endas diktatuur, Ukraina aga on Venemaast demokraatlikum. Haile Selassie demokraat ei olnud, aga 1930. aastatel oli demokraatia ka Euroopas taganemas. Etioopias olid filmi järgi olemas orjapidamine ja feodalism.
Filmis öeldi, et selles on nähtud argpükslikkust, et Haile Selassie Itaalia vägede eest Inglismaale põgenes. Aga võibolla sellel oli siiski ka hea külg, Euroopas sai ta võitlust jätkata diplomaatiliste abinõudega. Seminaritöös näitasin, et Haile Selassie eelistas üldse välispoliitikaga tegelemist sisepoliitikaga tegelemisele. Seminaritöös nimetasin seda meeldivama tegevuse valimiseks, mida juhendaja õigeks järelduseks ei pidanud. Võibolla mul polnud selle kohta piisavaid tõendeid, aga ma tean, et paljudele inimestele reisimine meeldib, mulle endale küll ei meeldi.
Pärast Teist maailmasõda sai Etioopia Itaalia kaotuse tõttu iseseisvuse tagasi. Nüüd liideti Etioopiaga ka juba varem Itaaliale kuulunud Eritrea, kus peeti Etioopia vastu iseseisvusvõitlust. Haile Selassie jätkas diplomaatiaga tegelemist, kui ka teised Aafrika maad iseseisvusid, oli Haile Selassie Aafrika Ühtsuse Organisatsiooni asutajaid. Välismaal oli olemas Haile Selassiet religioosselt austav rastafarianistide liikumine, aga kodumaal pandi pahaks Haile Selassie luksuslikku elu ajal, kui rahvas nälgis. Lõpuks kommunistlik liikumine kukutas Haile Selassie. Filmi lõpus tehakse Sorokiniga sarnane üldistus, et see revolutsioon sarnanes paljude teiste revolutsioonidega. Filmi lõpus öeldakse, et kuigi Haile Selassie tegi vigu, on lõpphinnang talle positiivne.
0 vastukaja:
Postita kommentaar