August Weizenberg „Häädus
ja ühisus“. (Eesti mõttelugu 115.) Koostaja: Hando Runnel. Tartu 2014. 287
lehekülge.
August Weizenberg (1837–1921) oli eesti skulptor. Tema
raamatusse on pandud kirjutisi kunstist ja veel rohkem muudel teemadel. Raamatu
pealkiri viitab sellele, et ta kirjutab moraliseerival toonil, tehes näiteks
palju karskuspropagandat. Raamatu eessõnas arvab Katre Ligi, et Weizenbergi
kirjutised ei ole nii huvitavad kui tema skulptuurid, aga vähemalt minu jaoks
oli vähemalt valmis raamat huvitav. Karskuspropagandat loen parema meelega
kui alkohoolsete jookide kiitmist. Osa raamatu huvitavusest ei tule autorist,
vaid teiste autoritega võrdlemisest.
Eessõnas seostatakse Weizenbergi loomingut klassitsismiga.
Eesti Entsüklopeedia toob välja rohkem seoseid – klassitsism, romantism ja
realism. Weizenbergi kirjutistest võib lugeda, millega ta ennast ise seostas
või millele vastandus. Varem kirjeldatud sama sarja raamatus arvas Mihkel
Martna, et see on hea, et tema aeg on realismiaeg. Weizenberg peab realismiaega
kahetsusväärseks, kuna realistid ei taotle ilu, vaid kujutavad haigeid.
Realistlikust kunstist paremaks peab Weizenberg vana-kreeka oma, mis on olnud
klassitsistide eeskuju. Romantismi sõna Weizenberg raamatus ei kasuta, aga
väljendab ka seisukohti, mis on omased romantismile. Nii on Weizenbergi arvates
kogu loodus ilus, ainult inimene võib luua koledat. Loodust idealiseerisid
romantismi valgustusaegne teerajaja Rousseau ja romantik Ruskin. Klassitsismile
eeskujuks olnud antiigi kohta õppisime ülikoolis, et vanad roomlased ei
nimetanud kunagi metsa ilusaks, kuigi võisid nimetada kultuurmaastikku.
Weizenberg on sarnaselt Ruskiniga ka edevuse vastane.
Weizenberg pooldab kunstiajaloos lainete teooriat, aga tema
lained on natuke teistsugused kui ma muude autorite ja enda arusaamise põhjal
olen kirjeldanud. Minu arusaamise järgi on kunstiajaloos valitsenud vaheldumisi
ratsionaalsed ja irratsionaalsed stiilid, mis on rohkem maitse asi, aga
Weizenberg näeb kõikumist kvaliteedi osas. Vana-egiptuse kunsti peab ta heaks ja
vana-kreeka oma veel paremaks. Vana-rooma kunstist hindab ta perioodi
Augustusest ristiusu võiduni, ehk just seda aega, mida romantik Carlyle
Kedenburgi järgi kui uskmatuse aega madalamalt hindas. Keskajast hindab
Weizenberg kõige kõrgemalt renessanssi. Barokki ta ei nimeta, aga kritiseerib
barokist välja kasvanud rokokood. Uus tõus olevat alanud 18. sajandi lõpus ja
19. sajandi algul. See ei olnud klassitsismi algusaeg, vaid klassitsismi ja
romantismi piir. Ta kiidab sama moodi Schillerit ja Goethet nagu romantik
Carlyle. Carlyle’i puhul on küll eristatud romantismi ja saksa idealismi
mõjutusi, paigutades Goethe saksa idealismiks.
Weizenberg arvab, et tema ajal on teadus edasi läinud, aga
kunst ja headus tagasi. Weizenbergi poliitilised seisukohad on väga
konservatiivsed, kuigi ise ta arvab, et tulevik mõistab teda paremini kui tema
aeg. Grenzsteini ja Reimani lugedes võiks arvata, et Eestis oli kirik vähem
populaarne kui muudes maades, sest seda ei juhtinud põlisrahvas. Aga erinevates
kohtades välismaal elanud Weizenbergi arvates oli Saksamaal olukord selle
poolest halvem kui Eestis, et Saksamaal käidi vähem kirikus. Martna arvas, et
Vene keisrit kiitsid eestlased olude sunnil teeseldes, sellest hiljem kergelt
vabanedes. Aga Weizenberg kiitis ka siis, kui selleks otsest vajadust enam ei
olnud. Ta ei pooldanud 1905. aasta revolutsiooni, mõistes hukka ministrite
mõrtsukaid, aga mitte Verist pühapäeva ja karistussalkade tegevust, vähemalt
raamatusse valitu põhjal otsustades. Weizenberg tahtis ära hoida Vene
keisririigi tükeldamist. Vene keisririigi koosseisu minek olevat toonud
eestlastele rahu, kuna enne oli Eesti sõdade tallermaa. Tõnu Tannbergi järgi
Vene aeg eestlastele rahuaeg ei olnud, sest eestlasi võeti palju Vene
sõjaväkke. Kuigi Weizenberg arvas, et headust on vähemaks jäänud, lootis ta, et
Esimene maailmasõda lõpetab kõik sõjad. Sõdade lõppu pidas ta Jumalale
meelepäraseks ja soovis seda juba enne Esimese maailmasõja puhkemist. Piiblist
võib leida nii käsu, et ei tohi tappa, kui ka lause, et Jehoova ei ole rahu,
vaid sõja Jumal. Mida Weizenberg arvas Vene keisririigi tükeldamisest pärast
Eesti iseseisvumist, raamatust ei selgu.
0 vastukaja:
Postita kommentaar