Otsing ’Masaryk’ aadressil https://www.europeana.eu/et . Praegu loetud tõlkeprogrammiga kuut tekstifaili.
Uurisin viidatud
aadressilt juba varem fotosid Masaryki kohta, jättes suurema osa tekstifaile
vahele. Nüüd asusin lugema tekstifaile. Aga osade juurest leidsin märke, et
need on ainult isiklikuks tarvitamiseks, selliseid ma ei hakanud avama. Ka ühes
Aadu Musta nekroloogidest kirjutati, et kõigele arhiivis loetule ei ole lubatud
viidata, lugeja peab andma allkirja, et ta loetust kellelegi ei räägi. Mul ei
oleks pärast enam meeles, millisele faktile on lubatud viidata ja millisele
mitte. Unenäokirjeldusi avaldades võib mõni fakt muutuda sümboliks, millest ise
aru ei saa.
1.
Esimeses
sloveenikeelses tekstis kiidab Masaryk õpetamist ja spetsialiseerumist.
Mõtlesin, et presidendina pidi Masaryk olema ju laiahaardeline. Samuti
presidendina töötanud Meri kritiseeris raamatus „Lähenevad rannad“ juba enne
presidendiks saamist sportlasi, kes liiga kitsalt spetsialiseeruvad. Masaryk
räägib tekstis hariduse kättesaadavamaks tegemisest. Kõik ei ole tahtnud, et haridus
oleks väga kättesaadav, Eestis ei tahtnud Päts liiga palju ülikoolis käimist,
Masarykiga sarnasemaks peetud Tõnisson pooldas seda rohkem.
2.
Järgmises tekstis
tutvustatakse Masaryki mõttekaaslasi ja oponente. Masaryki ennast nimetatakse
realistiks, kes oli positivismi ja spiritualismi vahel, teda iseloomustatakse
vasakpoolsena. Masaryki vastaste elu polevat tema presidendiks oleku ajal olnud
kerge. Ilmselt siiski kergem kui diktatuuririigis diktaatori vastastel. Aga teoreetiliselt
saab demokraatia ka muutuda häälteenamusel põhinevaks lintšimiseks.
3.
Järgmises tekstis
võrreldakse demokraatliku riigi loonud Masaryki filosoofi ja sotsioloogi Fischeriga,
kelle arvates demokraatia sattus kriisi. Masaryki meelest polnud demokraatia
kriisi sattuda saanud, vaid ainult konkreetsed isikud. Hiljuti lugesin Ameerika
kommunist Fosterilt, et tema pidas aastal 1929 alanud ülemaailmset majanduskriisi
kapitalismi lõpu alguseks, aga Masaryk pidas seda majanduskriisi mööduvaks.
Minu meelest diktatuur pole ka lõplikku kriisi sattunud, vaid demokraatia ning
diktatuur saavad võidule pääseda kordamööda. Filosoof Fischer arvanud, et
demokraatia kriisis on süüdi liberalism, ta pakkus asemele sotsialismi ja
plaanimajandust. Plaane saab teha, aga kui kõik asjaolud pole ette teada, on
neist raske kinni pidada.
4.
Järgmises
poolakeelses kirjutises kirjutatakse Masarykist ja Poola messianismist. Masaryk
on küll kirjutanud raamatu Venemaast, kuid ta ei olnud venemeelne, vaid elas
kaasa poolakate Venemaa vastasele ülestõusule. Poola messianism olevat
ebaõnnestunud nimetus, sest see seadvat justkui poolakad teistest rahvustest
kõrgemale, parem nimetus olevat rahvuslik filosoofia. Masarykil olevat sellega
palju kokkupuutepunkte. Poolakad võrdlesid Poolat tagakiusatud Jeesusega,
Masaryk hinnanud Husi, sest talle olnud humanism rahvuslusest tähtsam. Minu
meelest Austria-Ungarit lagundades lähtus Masaryk siiski rahvuslusest ja ka
Husi hindamisel on oma osa sellel, et ta oli rahvuskaaslane.
5.
Tšehhikeelses
raamatuarvustuses on juttu Masaryki usulistest vaadetest. Masaryk elanud
religioosset elu, pidades Jumalat algpõhjuseks ning korra ja hinge surematuse
tagajaks, kuid saanud aru, et tema usulised tõekspidamised on ainult hüpotees.
Seega on siin sarnasus Uskmatu Toomaga. Masaryk võitles teokraatiaga, kuid tema
teokraatiavastasus tähendanud loosungit „Jeesus, mitte tseesar“. Võibolla oleks
õigem nimetada seda tsesaropapismi vastasuseks, teokraatia sõnast on võimalik
ka teisiti aru saada. Kas Masaryk Tšehhoslovakkia presidendina ei olnud ka ise
tseesar? Mitte küll absolutistlik valitseja, aga Jeesus ütles üldse, et tema
riik pole siit ilmast, Masaryk sai siin ilmas presidendiks.
6.
Toodud on
tšehhikeelne kirjavahetus Masaryki ja Bulova vahel seoses Hilsneri kohtuprotsessiga.
Juut Hilsnerit süüdistati rituaalmõrvas ja tema vastu alustati kohtuprotsessi,
Masaryk ja Bulova olid veendunud, et tegemist ei ole rituaalmõrvaga ja mõrvar
ei ole Hilsner. Nad sekkusid kohtuprotsessi, aga Hilsneri õigeksmõistmist ei
saavutanud. Pärast euroreferendumi tulemuse Riigikohtus kinnitamist kirjutati mulle,
et kui juristide kohus ei teinud soovitud otsust, võiks asja edasi arutada
ajaloolaste kohus. Hilsneri küsimuses ajaloolaste kohus ongi asja edasi
arutanud, sest Masryki eluloo kirjutajad peavad Masaryki arvamust kohtu
otsusest õigemaks.
0 vastukaja:
Postita kommentaar