reede, mai 31, 2013

Inglise revolutsiooni eksam

Läksin tegema eksamit. Eksam oli Inglise revolutsiooni kohta. Ma polnud loenguid külastanud, aga olin iseseisvalt sel teemal lugenud. Õppejõud andis kaks küsimust ja seejärel lahkus ruumist. Ta rääkis nii kiiresti, et ma ei jõudnud kõiki küsimuste alapunkte kirja panna, vaid kirjutasin lihtsalt, et esimene punkt Cromwell ja teine revolutsioon. Kui ma oleks loengutes käinud, ei oleks ma ka kõike konspekteerida jõudnud. Hakkasin kirjutama vastust esimesele küsimusele. Kirjutasin, et Cromwell sündis aastal 1599. Jäin mõtlema, kas kirjutada, et ta sündis Londonis, kui ma polnud selles kindel. Võibolla kirjutada, et Cromwell elas vahepeal Londonis ja vahepeal kasvatas lambaid. Minu kõrvale istus Kristjan G. ja tahtis teada, mis on eksami küsimused. Näitasin neid sõrmega. Kristjan ei jäänud sellega rahule, vaid ütles: "Anna mulle see pilet!" Kirjutasin edasi. Kirjutasin, et Cromwell läks vahepeal lossist minema. Kui ta sinna tagasi tuli, sisenes ta lossi tagauksest, sest lossi ees seisid ahelikus kuninga sõdurid. Hakati valima Inglismaa kõige ilusamat naist, kellest pidi vist hiljem saama Cromwelli naine. Suur segadus kõige ilusama naise valimisel tekkis ainult esimesel korral, hiljem oldi sellega juba harjunud. Vastus esimesele küsimusele sai valmis. Varasematel eksamitel oli see tulnud üks lehekülg, aga nüüd tuli pool. Teisele küsimusele vastus tuli küll üks lehekülg. Aga tavaliselt oli kahe küsimuse vastus kokku olnud kaks lehekülge. Eksam sai läbi. Lahkusin ruumist. Paljude ainete eksameid võis keegi minust paremini teha. Aga kui tegemist oli ajalooeksamiga, suhtusin kõigisse üleolevalt. Kuigi sellepärast, et ma ei vastanud täpselt sellele, mida õppejõud küsinud oli, võisin saada viie asemel ka nelja. See oleks halb olnud, sest Inglise revolutsioon oli ühtlasi minu seminaritöö teema, mille pidin kevadeks valmis saama. Kristjan G. küsis mult trepil uuesti, mis eksami küsimused olid. Ta polnud nähtavasti minu käekirjast aru saanud. Ise sain sellest küll nii selgelt aru. Ütlesin nüüd suuliselt, et Cromwell ja revolutsioon. Tänaval kõndides mõtlesin, et nende küsimuste alapunktide hulgas, mida ma polnud kirja pannud, olid vist ka revolutsiooni põhjused ja käik. Sellele ma polnud vastanud. Põhjuste hulgas oleks tulnud vist nimetada, et üks põhjus oli presbüterlaste maha surumine ja teine Inglismaa majandusliku arengu kapitalismi jõudmine. Oleks tulnud kirjutada ka Lühikesest ja Pikast parlamendist, samuti presbüterlaste ja independentide vahelistest vastuoludest. Võisin saada nelja asemel ka kahe. Kuigi see oli pluss, et olin iseseisvalt täiendavat materjali hankinud. Aga see raamat, mida ma lugesin, ei olnud võibolla teaduslik, vaid ilukirjanduslik. Ja aheliku lossi ees seismist seal raamatus võibolla ei olnud, vaid võisin raamatu ja unenäo segi ajada. Õppejõud võis vaadata, et olen ingliskeelsest raamatust aru saanud ainult kõige lihtsamatest lausetest. Kuigi seda ta ei saanud järeldada, sest minu ja tema sõnavara ei kattunud.

0 vastukaja: