Mina: “Palun arvustada võrdlevalt Thomas Carlyle'i raamatuid "Minevik ja olevik" ning "Kangelastest, nende kummardamisest, ja heroismist ajaloos" ning Pitirim Sorokini raamatuid "Meie ajastu kriis" ja "Revolutsiooni sotsioloogia" eestikeelsete väljaannete põhjal.”
chatgpt-4o-latest-20250326 /korrektuuriga/: “Thomas
Carlyle’i ja Pitirim Sorokini teosed käsitlevad ühiskondlikku kriisi, väärtuste
allakäiku ja ajaloolisi pöördehetki, kuid nad teevad seda erinevatest
filosoofilistest ja teoreetilistest vaatenurkadest. Alljärgnev võrdlev arvustus
põhineb nende teoste eestikeelsetel väljaannetel:
Thomas Carlyle: "Minevik ja olevik" (Past and
Present, e.k. Ilmamaa) ja "Kangelastest, nende kummardamisest ja
heroismist ajaloos" (On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History,
e.k. Ilmamaa)
Ülevaade ja põhiteemad:
- "Minevik
ja olevik" on ühiskonnakriitiline teos, milles Carlyle
vastandab keskaegset kloostrikultuuri (konkreetsemalt abt Samsoni
juhtimise all olnud Bury kloostrit) 19. sajandi tööstusühiskonna
allakäigule. Ta idealiseerib keskaja kogukondlikke ja moraalseid väärtusi,
võrreldes neid oma aja "vaimse tühjuse" ja materialismiga. Teose
keskmes on töö kui moraalne ja eksistentsiaalne kategooria.
- "Kangelastest..." on
sari loenguid, mis käsitlevad eri tüüpi kangelasi: prohvet, luuletaja,
preester, kirjanik, valitseja. Carlyle’i järgi on ajalugu "suurte
meeste ajalugu" – kangelased on rahvaste vaimse elu kehastused ja
ajaloo lülid.
Stiil ja mõju:
Carlyle'i stiil on retooriline, paatose ja moralismiga
laetud. Ta on pigem esseist ja kõneleja kui süsteemne mõtleja. Tema mõju oli
suur 19. sajandi anglosaksi konservatiivsele mõtteloo arengule. Eestikeelsed
väljaanded toovad hästi esile Carlyle’i kui kultuurikriitiku ja moralisti, kes
otsib ajaloost vaimseid eeskujusid ja inimeseks olemise tähendust.
Pitirim Sorokin: "Meie ajastu kriis" (The
Crisis of Our Age, e.k. Ilmamaa) ja "Revolutsiooni sotsioloogia"
(Sociology of Revolution, e.k. Ilmamaa)
Ülevaade ja põhiteemad:
- "Meie
ajastu kriis" käsitleb 20. sajandi kultuurikriisi läbi
Sorokini "kultuuritüüpide" teooria: ideatsionaalne (vaimne),
idealistlik (tasakaalus) ja meeleline (ainelisele keskenduv) kultuur.
Sorokin väidab, et Lääne tsivilisatsioon on jõudnud meelelisuse
äärmusesse, mille tagajärjeks on moraalne, esteetiline ja intellektuaalne
allakäik.
- "Revolutsiooni
sotsioloogia" on empiirilisemale alusele rajatud töö, milles
Sorokin analüüsib revolutsioonide põhjuseid, dünaamikat ja tagajärgi. Ta
käsitleb revolutsiooni kui sotsiaalse desorganisatsiooni vormi, mis tekib
siis, kui ühiskond kaotab tasakaalu, väärtused lagunevad ja tekib moraalne
kaos.
Stiil ja mõju:
Sorokin on teaduslikum, süsteemsem ja sotsioloogiliselt
rangem kui Carlyle. Samas ei puudu ka tema töödest eetiline ja filosoofiline
mõõde. Tema teosed on kirjutatud akadeemilisemas keeles, kuid eestikeelsed
tõlked (eriti "Meie ajastu kriis") toovad hästi esile tema
kultuurikriitilise hoiaku, mis on sarnane Carlyle’ile, kuid rohkem
teoreetiliselt põhjendatud.
Võrdlev analüüs:
|
Aspekt |
Thomas Carlyle |
Pitirim Sorokin |
|
Ajalooline kontekst |
19. sajandi Inglismaa, tööstusrevolutsioon, viktoriaanlik
moraal |
20. sajandi algus, Vene revolutsioon, maailmasõjad, USA |
|
Põhiprobleem |
Ajaloolise vaimsuse kadumine, kangelaste ja väärtuste
kadumine |
Kultuuritüüpide lagunemine, tsivilisatsiooni kriis,
väärtuste inflatsioon |
|
Lähenemine |
Moraalne, idealistlik, subjektikeskne |
Sotsioloogiline, empiiriline, kultuuriteoreetiline |
|
Stiil |
Retooriline, metafooriderohke, emotsionaalne |
Teaduslik, süsteemne, aga filosoofiline |
|
Lahendused |
Tagasipöördumine kangelaste ja tõelise töö eetika juurde |
Kultuurilise taastumise vajadus, väärtuste ümberhindamine,
tasakaalu leidmine kultuuris |
|
Tõlgendus Eestis |
Esitatud kui osa euroopalikust konservatiivsest mõtteloost |
Esitatud kui sotsioloogiline kriitiline mõtlemine, mis
sobitub 20. sajandi murrangute mõtestamisse |
Kokkuvõte:
Thomas Carlyle ja Pitirim Sorokin esindavad mõlemad
kultuurikriitilist traditsiooni, kuid erinevas võtmes. Carlyle on rohkem
eetiline ja ajalooline mõtleja, kellele ajalugu on moraalne õpetus. Sorokin on
sotsioloog ja kultuuriteoreetik, kes püüab kriisi mõista läbi
tsivilisatsioonide arengu seaduspärasuste.
Eestikeelsed väljaanded (Ilmamaa kirjastuselt) toovad hästi
esile nende autorite tähtsuse mõtteloo seisukohalt. Carlyle’i teosed sobituvad
hästi sarja konservatiivse, vaimsust otsiva joonega. Sorokini raamatud aga
pakuvad sotsiaalteaduslikku tööriistakasti, millega mõtestada nii 20. sajandi
kui ka tänapäeva kultuurilisi ja poliitilisi kriise.
Kui oled huvitatud, võin koostada ka temaatilise
võrdlustabeli (nt "Töö ja väärtused", "Vägivald ja
revolutsioon", "Kangelased ja eliit", "Kultuuri
dünaamika"), et veelgi sügavamalt analüüsida nende autorite lähenemisi.”
0 vastukaja:
Postita kommentaar