esmaspäev, mai 07, 2018

Muutused keemias

Olin liitunud ühe listiga. Sellel oli piirang, mitu kirja võib üks listi liige ühel päeval listi saata, aga see arv oli nii suur, et keegi polnud seda täis saanud. Saata võis 175 kirja. Listis oli olnud üks tähtis mees, kes oli listist kõrvaldatud, sest teised kartsid kirjutada, kui tema listi liige oli. Räägiti, et meie pere põlvneb kolmes erinevas liinis muude rahvuste esindajatest. Ma ei teadnud, kas see jutt vastab tõele, aga see ajas mind naerma. Üks inimene kuulas mu südame lööke. Kui ta sai teada, et mu pulss sellise jutu peale ei kiirenenud, siis ta järeldas, et mul on suured võimed.

*
Vaatasin enda ajast varasema aasta keemia õpikut. Selles oli perioodilisussüteem teistsugune. Ei olnud elementi nimega kloor, vaid kasutusel oli üks teine nimi. Vaatasin veel vanu keemia õpikuid. Neis kõigis oli perioodilisussüsteemi tabel erinev. Mõnel õpikul ei olnud ära trükitud tervet tabelit, vaid ainult selle tagumised rühmad. Keemiliste elementide kohta oli kasutusel olnud terve hulk erinevaid nimetusi. Minu ajaks oli nimetuste kasutamises toimunud stabiliseerumine. Võõrkeeltes oli sarnase tüvega nimetusi juba varem kasutusel. Tristan ütles, et ta leidis entsüklopeediast otsitava elemendi, ta vaatas märksõna J. Läksime inglise keele klassi ukse taha. See oli lukus ja lõime luku puruks. Aga selgus, et seda poleks pidanud tegema, sest kohale tuli õpetaja, kes ütles katkist lukku märkamata, et siin ei tohi midagi puudutada, sest homseks peab ruum vaba olema. Hakkasin koju minema. Mõtlesin, et täna kõnnin tavalisest aeglasemalt ja vaatan maju. Kohe selgus, et sellest oli kasu, sest märkasin ühte poodi, mida mul just vaja oli. Või kõige vajalikum pood see mulle ka ei olnud, sest ma olin ülikooli astuja, aga see oli ülikooli lõpetajatele. Läksin siiski sisse. Müügil olid ülikooli lõpetamise riided ainult üks kord elus kandmiseks ja muud ülikooli lõpetamise asjad. Paistis, et ülikooli lõpetamist peetakse sama tähtsaks kui pulmasid.

0 vastukaja: