reede, veebruar 07, 2020

Võimed ja kalduvused

Jaanuari ja veebruari "Akadeemias" ilmus Aspergeri artikkel, veebruaris ka kommentaar sellele. Asperger nimetas enda uuritud lapsi autistlikeks psühhopaatideks, tänapäeval ei peeta nende kohta psühhopaadi sõna õigeks, küll aga autismi ja Aspergeri sündroomi mõisteid. Toodud oli ka võrdlusi autismi ja skisofreenia vahel. Leidsin artiklis kirjeldatud autistide ja enda vahel sarnasusi. Näiteks on mul vastumeelsus piima ja keedetud juurvilja vastu. Või see, et õppisin eksamiteks paremini kui tavalisteks koolipäevadeks. Skisofreenia alguseks loetakse tavaliselt hilisemat vanust kui autismi algust, aga kui neid näiteid haiguse sümptomiteks pidada, siis need olid varem olemas. Autistidest eristab mind ilmselt see, et autismi puhul artikli järgi eelistatakse kitsast spetsialiseerumist. Kui minu blogi rubriikide nimekirja lugeda, siis ma ei ole eriti kitsalt spetsialiseerunud. Artikli järgi on kitsas spetsialiseerumine töö leidmisel eeliseks. Minu meelest seostub sellega teiselt poolt oht, et kui kindlat liiki spetsialisti ei vajata, siis võib ikkagi töötuks jääda. Aga on öeldud, et kui inimesel on mitu eriala, siis ei pruugi teda keegi omaks pidada. Erialad, millega võivat skisofreenia korral edukalt tegeleda, on erinevatel andmetel kirjandus, ajalugu, poliitika ja suhtekorraldus. "Akadeemia" järgi on inimese tugevad ja nõrgad küljed ühed ja samad. See, mis on ühes olukorras nõrkus, võib saada teises olukorras tugevuseks. Lugemise lõpetamise järel mõtlesin uuesti, mis on minu tugevad ja nõrgad küljed. Tugevad küljed seostuvad vaimsete huvidega ja nõrgad küljed ringi liikumisega. Aga üks tugev külg on, et ma olen vahel valmis ka enda jaoks raskeid asju tegema.

0 vastukaja: