Eilne ettekandja
oli Pärtel Piirimäe, kes kõneles teemal "Regionaalsed perspektiivid Eesti
mõtteloos". Ta on tegelenud regionalismi küsimusega Rootsi finantseerimisel ja
nüüd jätkab koos Ida- ja Kesk-Euroopa kolleegidega.
Ta rääkis, et
peab 18.-19. sajandi Eesti mõttelooks balti mõttelugu. Otsitakse mõjutusi meie
regioonile, mille osas on olemas objektiivsed tegurid nagu riiklik kuuluvus ja
subjektiivsed, nagu kuhu kuuluvaks ennast peetakse. Eesti ala ajalooliste
regioonide puhul on keskne mõiste Baltikum. Baltikumi ühtne identiteet on
loodud Vana-Liivimaa põhjal. Identiteet on inimestel mitmekihiline asi,
aadlikel oli kõige olulisem provintsi identiteet. Kui tekkisid eraldi Eestimaa
ja Liivimaa provintsid, konstrueeriti tagantjärele ka Eestimaa identiteed,
viies see ajas 500 aastat tagasi. Vene keskvõim hakkas Balti provintse rohkem
ühtsena käsitlema, samuti paistsid nad ühtsemana välisvaatlejatele. Literaadid
nägid provintside ühtsust rohkem kui aadel. Murrang selles küsimuses toimus
1850.-1860. aastatel. Tekkis uus rahvusmõiste baltlased. 1880. aastatel
eestlased loobusid Baltia mõistest ja hakkasid rääkima Eestimaast ja Lätimaast.
Sõdade ajal
lahvatavad alati regionaalsed ideed ja Esimese maailmasõja ajal hakati rääkima
Eesti autonoomiast, Eesti-Soome föderatsioonist, Skandinaavia föderatsioonist
ja Eesti iseseisvusest. Sakslane Keyserling tahtis ühtset Balti riiki Belgia
eeskujul, mida teised jõud Balti hertsogiriigi nime all luua püüdsidki.
Iseseisva Eesti riigi loomisega ei olnud regionalismi küsimus lahendatud, sest
Euroopas ei peetud väikeriike elujõulisteks ja avaldati survet liitlaste
leidmiseks.
Alates Pariisi
rahukonverentsist kasutati Vahe-Euroopa ja sanitaarkordoni mõisteid
väikeriikide vöö kohta. Eestlastele oli Vahe-Euroopa mõiste vastumeelne ja
akadeemilised ringkonnad hakkasid otsima sellele alternatiive.
1920. aastatel
olid Balti riigid väga ebamäärane mõiste, sinna püüti hulka arvata ka Soomet ja
Poolat. Aastal 1934 loodi lõpuks Eesti-Läti-Leedu liit.
Edgar Kant jõudis Balti-Skandinaavia ühtsuse ideeni, milles talle eeskujuks oli rootslane De Geer. De Geeril oli üheksa Baltoskandia piiride määramise kriteeriumi, millest Lätile sobis kuus ja Eestile seitse, aga Leedu jäi Baltoskandiast välja. Kant lisas omalt poolt tunnuseid, aga leedulane Pakštas lükkas De Geeri kriteeriumid ümber. Pakštase järgi ei olnud oluline protestantism, vaid idakristluse ja läänekristluse vastandus, nii et ka Leedu kuulus Baltoskandiasse.
Viimase asjana
nimetas ettekandja president Ilvese kunagist artiklit, mille järgi nii Läti kui
ka Leedu jäid Baltoskandiast välja, sest neil ei ole sõna "jõul".
Järgnes
diskussioon. Esimese asjana küsiti, et ettekandja rääkis geopoliitilistest
regioonidest, aga kas on püütud konstrueerida ka ideoloogilisi regioone.
Räägiti, et Baltikumi mõiste lõi lõplikult Nõukogude aeg. Paguluses said
eestlased, lätlased ja leedulased väga hästi läbi. Eesti demokraatia
traditsiooni peeti nõrgaks, nii et 1934 juhtunu polevat olnud üllatav. Asutavas
Kogus olid kõige suuremad demokraadid olnud sotsialistid. Sellele vastati, et
demokraadiks pidasid ennast kõik ja Tõnisson pidas ennast demokraatia
kehastuseks. Ühe võimaliku regioonina nimetati Venemaad, kuna 19. sajandil
kirjutati Eesti kuuluvusest Venemaa külge. Mina võtsin sõna kaks korda.
Esimesel korral nimetasin, et panin Tõnissoni raamatusse artikli, kus ta räägib
Euroopa ühendamise vajadusest juba Esimese maailmasõja ajal. Teiseks ütlesin,
et kui Indrek Tarand kirjutas, et Eesti peaks võtma endale ristilipu, siis
pärast ta olevat öelnud, et kirjutas selle artikli ainult mingitelt muudelt
probleemidelt tähelepanu kõrvale juhtimiseks. Küsiti, kas on olemas ka
mentaalne geograafia. Vastati, et selle kohta ilmus just ühe raamatu tõlge.
Ettekandjalt küsiti, et ta näitas seina peale kaarte, aga kas on olemas ka
mentaalsed kaardid. Ta vastas, et suurem osa kaarte, mida ta näitas olid
mentaalsed. Viimane küsimus oli, et kui ettekandes räägiti jõulumaast, milline
on siis näärimaa. Vastati, et sõna näärid tuleb rootsi keelest ja tähendab uut
aastat.
Minu isa ei olnud
minu kirjutatud konspekti lugedes rahul, et Eesti ajaloost rääkides jäetakse
eesti rahvas välja. Ta leidis, et välismaise finantseerimise korral on see paratamatu.
0 vastukaja:
Postita kommentaar