Emersoni raamatu
kordustrükk ilmus Carlyle’i raamatuga kangelaste kummardamisest ühiste kaante
vahel. Tagakaanel põhjendatakse seda sellega, et mõlemad uskusid suurtesse
meestesse ja kaks autorit on ka omavahel kohtunud. Carlyle oli pärit Šotimaalt
ja elas Inglismaal, Emerson oli ameeriklane. Kuna Carlyle on minu praeguse
uurimistöö teema, siis huvitabki mind eriti nende omavaheline võrdlus.
Emersoni raamatul
on seitse peatükki: 1) suurmeestest üldiselt, 2) Platonist ehk filosoofist, 3)
Swedenborgist ehk müstikust, 4) Montaigne’ist ehk skeptikust, 5)
Shakespeare’ist ehk luuletajast, 6) Napoleonist ehk maailmamehest, 7) Goethest
ehk kirjanikust. Seega kattub Emersoni kangelaste nimekiri suurelt osalt varem
kirjeldatud Carlyle’i omaga. Emerson ütleb, et on loomulik austada suuri mehi
ja talle meeldivad kõik suurmehed. Carlyle pidas neid suuremateks, kes talle
rohkem meeldisid. Emersoni raamatu pealkirja võiks tõlkida "Esindusmehed".
Suurmehed on tal ideede või asjade esindajad. Inimene olevat ajutine, aga idee
püsiv. Emerson on demokraatlikum kui Carlyle. Carlyle kahtles, kas rahvas
tunneb demokraatlikel valimistel ära, kes on suurmees. Ta pidas piisavaks, kui
Cromwelli austab Jumal, rahvas ei pidavat seda tingimata tegema. Emerson
seevastu arvab, et suurmees ongi see, kes on populaarne, sest ta annab
vastuseid kõiki huvitavatele küsimustele. See oleks ka demokraatlike valimiste
õigustus. Vastu võib väita, et mõni kunstnik saab kuulsaks alles peale surma,
teiste suurmeeste populaarsus võib kaduda, seega sõltub rahva hinnang
konkreetsest ajahetkest.
Platoni kohta
kirjutab Emerson, et suurmeeste biograafia on kõige lühem, nad elavad hoopis
oma loomingus. Carlyle arvas vastupidi, et maailma ajalugu ongi suurmeeste
biograafia. Emersoni järgi ei olnud Platonil süsteemi. Tal on ütlusi, mida
kasutatakse täiesti vastupidiste seisukohtade kaitsmiseks.
Swedenborgi puhul
kirjutab Emerson, et ta kirjutas teaduslikke töid nagu "Loomariik", aga püüdis
teaduse ja müstika ühendada. Swedenborg oli sümbolist. Maailma on nähtud
koosnevat sümbolitest, nii et mingit
asja nähes ei mõelda sellele asjale, vaid sellele, mida ta sümboliseerib,
selles mõttes on ka asjad millegi esindajad. Selle taga ma kahtlustan
psüühikahäiret. Emerson ütleb samuti, et müstika ja geniaalsus üldse käivad
sageli käsikäes haiglusega. Müstikute ja filosoofide erinevus on Emersoni järgi
see, et filosoof ütleb, et kõike, mida teine näeb, tema teab; aga müstik, et
kõike, mida teine teab, tema näeb.
Skeptikutes
suurmeeste nägemise poolest läheb Emerson jällegi Carlyle’ist lahku. Carlyle
oli kindel skeptitsismi vastane, aga Emerson küsib, kellel võiks olla midagi
targa skeptitsismi vastu. Maailma kaks nägu olevat aisting ja küsimusi esitav
moraal, millest peatüki teises pooles saavad usk ja kahtlemine. Emersoni järgi
teebki elu huvitavaks nende kahe näo vaheldumine. Osadel inimestele on
kalduvust rohkem üheks ja teistel teiseks. Carlyle arvab, et kangelane usub ja
seetõttu on siiras. Emerson nimetab aga skeptik Montaigne’i kõige ausamaks
autoriks.
Shakespeare on
Carlyle’ile ja Emersonil ühine kangelane. Aga nad kirjutavad temast erinevalt.
Carlyle hindab Shakespeare’i sellepärast, et ta kirjutas tõtt. Aga ta arvab, et
keegi ei usu sama moodi nagu tema vanaisad, sest ilma originaalsuseta polevat
elu. Emerson seevastu ütleb, et ükski suur mees ei ole originaalne. Ta toob
statistikat, kui palju Shakespeare’il ühes näidendis on enda kirjutatud ridu ja
kui palju teistelt laenatuid. Mõned on erinevalt Emersonist arvanud, et
Shakespeare ei kirjutanud ise midagi. Kui ta siiski kirjutas ise, on teised
tema teosed vähemalt hiljem tänapäevases keeles ümber kirjutanud. Sõna
kompilatsioon olen kohanud enamasti halvustavas tähenduses, aga Emerson arvab,
et hea kirjandusteos ongi kompilatsioon.
Originaalsuse
puudumisest suurmeestel rääkides ei ole Emerson siiski päris järjekindel.
Napoleoni puhul ta tunnistab, et ta tõi sõjapidamisse uuendusi. Napoleoni edu
seletab ta sellega, et tavalised inimesed olid väiksed Napoleonid ja tema
esindas nii nende voorusi kui ka pahesid, olles selles mõttes demokraat. See
tuletab meelde, et olen kuulnud, et ennast kellekski teiseks pidavate
vaimuhaigete hulgas olid samuti tükk aega esikohal Napoleonid, alles Gagarini kosmoses
käimise järel olid kosmonaudid Napoleonidest mööda läinud. Carlyle kirjutas, et
Napoleonist jääb püsima õiglane osa, aga kaob ebaõiglane. Emerson seletab
Napoleoni langust sellega, et ükski isekusel põhinev eksperiment ei saa olla
edukas. Ühe Napoleoni pahena toob Emerson välja, et ka tema languse järel
kirjutatud mälestused olid valelikud. Carlyle eriti allikakriitikat ei tundnud,
sest arvas, et inimene on alati olnud tõttarmastav olend ja pettus ei suuda
midagi luua.
Goethe kohta
arvas Carlyle, et ta ei kuulu olevikule, vaid tulevikule. Emerson toob välja,
et Goethe ajal ei saanud Saksamaa ennast erinevalt Inglismaast ega
Prantsusmaast veel metropoliks pidada. Goethe aega iseloomustab Emerson
sellega, et raamatuid oli rohkem kui kunagi varem, mistõttu Goethe oli uut
tüüpi suurmees. Tänapäeval on raamatuid veelgi rohkem, kuid nende tähtsus on
ehk vähenenud, sest neil tuleb konkureerida raadio, televisiooni ja
arvutivõrguga.
0 vastukaja:
Postita kommentaar