neljapäev, märts 18, 2021

Paide

1. Paides oli aiaga maja, kus elasid minu isapoolne vanaema Pärja ning tädi Siiri.
2. Teistes Paide majades elasid minu kahe onu pered, hiljem olid eraldi majad ka kahel onupojal.
3. Käisime Paides iga aasta, suvel võisime olla vanaema pool nädal järjest, jaanuaris vanaema sünnipäeva ajal olime seal lühemalt.
4. Vanaema kasvatas lilli ja vilju ja käis neid mingi ajani turul müümas.
5. Tema aias oli kaks kasvuhoonet, üks klaasist ja teine suurem kilest.
6. Kokku olid omavahel ehitatud saun, garaaž ja puukuur, sellest hoonetekomplektist viis käik ka klaaskasvuhoonesse.
7. Mäletan, et ükskord käisime Paides kogu perega saunas, kui meie pere oli 4-liikmeline, seega võisin olla 2-aastane.
8. Garaažis hoiti hilisemal ajal meie pere autot, kui meil endal Tartus veel ühtegi autojuhti ei olnud, aga õnnestus auto osta.
9. Puukuuris hoiti ahiküttega maja küttepuid ja vist briketti.
10. Majal oli köök, kolm tuba, kaks sahvrit, käimla, esik, veranda ja pööning.
11. Varem elas vanaema Paides teises majas, minu nähtud majas ei ole isa elanud, aga kui maja oli värskelt omandatud, siis toimusid seal minu isa ja ema pulmad.
12. Üks aasta oli mul aias väike liivakast, hiljem oli aiast väljas autovärava taga suurem liivahunnik, kus mängisime suurema arvu lastega.
13. Ühel pool maja oli aial jalgvärav ja teisel pool autovärav.
14. Aias kasvasid õunapuud, kurgid, tomatid, tikrid, sõstrad, vaarikad, maasikad, lilled, porgandid, kartulid, kuused ja muru.
15. Onu Raivo käis aias mootoriga muruniitjaga muru niitmas.
16. Onupoeg Ervin tõi sinna oma ristsõnalehtede müümata jäänud numbreid ja postkaarte ristsõnalahendajate vastustega.
17. Noorem onupoeg Veljo tuli jalgrattaga teisest Paide otsast meiega mängima.
18. Tädi Siiri elas vanaemaga koos, sest pärast lastehalvatust oli tal püsiv tervisekahjustus.
19. Kui ma olin natuke suuremaks kasvanud, siis hakkasin ronima õunapuu otsa, kus lugesin raamatut ja koostasin oma märkmikusse ristsõna.
20. Naaberaias elas poiss nimega Kuido või Guido, kes hakkas varakult suitsetama.
21. Kuido ema hakkas hiljem Jehoova tunnistajaks ja käis vanaema majas usulise propaganda trükiseid pakkumas.
22. Ühe tänava tüdruku nimi oli kindlasti Rea, ühes majas elas vist suur ja ühes väike Aidi, ühe seal hiljem nähtud väiksema poisi nimi võis olla Marko.
23. Kuidost vastassuunas elas mees, kelle nimi oli vist Jaan ja kes käis ükskord palumas, et minu isa tema teosed oma nime all välja annaks, seal olevat kõik kirjas, kui palju viina on maha valatud ja ära joodud.
24. Vanaema postkast ei asunud algul maja enda küljes, vaid pärast tänava lõppu bussijaamas.
25. Kui sain natuke suuremaks, mõtlesin, et ma pean mingi tööga vanaema aitama, selleks leiutasin, et hakkan ajalehti ära toomas käima.
26. Vanaemal käis vahel külas minu vanaonu Volli, kes elas Paide rajooni või Järvamaa maakohas.
27. Pärast vanaema surma elas Siiri algul üksi ja teised sugulased käisid teda aitamas.
28. Kui teised sugulased tundsid, et hakkavad vanaks jääma, läks Siiri vanadekodusse.
29. Praeguseks on peale vanaema surnud ka Volli, Siiri ja Raivo.
30. Vanaema maja on maha müüdud ja ümber ehitatud, teisi sugulasi Paides veel elab.

0 vastukaja: