pühapäev, jaanuar 15, 2012

Teadmiste universum

Meie koolis olevat üks õpilane sellepärast eelmisse klassi tagasi saadetud, et avastati, et tal on suvine tõlkepraktika tegemata. Minu tõlkepraktika kestis vist nädal. Seal pidin mitu tundi koolis tõlkima ja lisaks veel kodus. Kodus ma ei suutnud kuidagi tõlkimisega pihta hakata, sest tahtsin kõrvaklappidega raadiot kuulata. Aga enne järgmist päeva täitsin ülesande siiski ära. Päevavaras on see, kes ei tööta, ja öövaras, kes ei maga. Pühapäevavaras on see, kes pühapäeval töötab. Mõnedel pidavat nädalavahetusel pingelangusest peavalu tulema. Mul eile ilmselt üleeilse pika malega tegelemise tagajärjel valutaski, aga eile oli mul tööpäev. Täna on puhkepäev ja ei valuta. Kui su jalad ei valuta, siis muudkui jookse või jaluta. Eile jalutasin värskel lumel, täna oli lumi juba vanem. Ühest bussipeatusest oli kõnniteelt lumi kadunud. Seal ei olnud kõige ilusam kõndida. Raamatu "Üks rohutirts läks kõndima" uuem trükk on meil kodus vist hävinud, aga selgus, et sama autori lasteluulekogu vana trükk on meil olemas. See selgus jõululaupäeval. Tänavu oli jõululaupäev laupäevasel päeval. Õigemini mullu, sest pärast seda tuli aastavahetus. Aga ikkagi sel talvel. Valgete inimeste maal on suvel valged ööd ja talvel valge lumi. Kõigis maakera osades on päike 50 protsenti aastast loojas, aga neil maadel, kus sajab lund, on pimedam osa aastast valgem. Kiirte langemisnurgast ja pilvedest sõltub ka midagi. Ja tänapäeval ka kunstvalgustusest. Ma pole rahul, et Tartus ei ole enam tähti nii hästi näha kui minu lapsepõlves. Tartu tähetorn oli juba siis kasutuks muutunud. Ükskord ma olin ühes tähetorni listis. Sellega ma liitusin küll rohkem ajaloo kui tähtede pärast. Vahepeal mul polnud aega oma postkasti vaadata ja kirjutasin ennast sealt listist välja. Hiljem saabus seal juba vaikus. Mõnes listis ma olen olnud aktiivsemate kirjutajate hulgas, aga seal mitte. Monomaaniaks nimetatakse aktiivsust ainult ühes valdkonnas. Professionaalne kretinism on seotud professiooniga, aga monomaania võib puudutada ka valdkonda, milles inimene pole kõige tugevam. Enda puhul ma monomaaniast ei räägiks. Liigne killustatus võib ka kahjulik olla. Aga kui läheneda erinevatele huvialadele terviku tundega, kas see on killustatus? Sõnavalik peegeldab suhtumist. Võib rääkida killustatusest, aga võib rääkida ka universaalsusest. Universiteet peaks olema universaalsust taotlev asutus, aga üksik inimene võib seal vaid ühte eriala õppides langeda professionaalse kretinismi küüsi. Need sõnad meenutavad juba sõimusõnu. Halb inimene määrib teisi nii selle kaudu, kui nad teda kritiseerivad, kui ka selle kaudu, kui nad silma kinni pigistavad. Targem annab järele ja tugevam annab tappa. Harrastage tegevust, mis näitab teie tugevust. Kui mõistusel on vari, siis muudkui ennast hari.

0 vastukaja: