Margus Laidre. “Lõpu võidukas algus.
Karl XII Eesti- ja Liivimaal 1700-1701”. Tartu, 1995. 298 lk.
AINE
Lugesin M. Laidre raamatu läbi, et võrrelda seda eelmisena loetud H. Sepa
sarnasel teemal doktoritööga ja muu Sepa loominguga. Sepa doktoritöö piirdub
Narva piiramise ja lahinguga a. 1700, lisaks on ta kirjutanud artikleid ka
teiste Põhjasõja aastate kohta, ja ülevaade kogu Põhjasõjast on tema
kaastoimetatud “Eesti rahva ajaloo” mahukaim osa. Laidre raamat räägib lisaks
Narva ümber toimunule ka Euroopa tolle ajastu sõjaajaloost üldiselt, Põhjasõja
eelloost, Narva lahingule eelnenud Rootsi võitudest Taani ja Saksi üle ja
hilisemast uuest võidust Saksi üle. Laidre hilisemaid raamatuid seotud teemadel
ma pole lugeda jõudnud.
Kuigi Laidre raamat on ilmunud palju aastakümneid hiljem, peab ta Sepa
teost endiselt suurepäraseks. Oma teose uudsust näeb ta eelkõige iga ajastu
erinevates väärtushinnangutes. Raamatu ilmumise ajal oli Laidre suursaadik
Rootsis. Ta on teinud täiendavat uurimistööd Rootsi ja Eesti arhiivides, aga
erinevalt Sepast pole töötanud Vene arhiiviallikatega. Minu hinnagul nende kahe
autori raamatud täiendavad teineteist, aga uus teos vana täielikult ei asenda.
SUHTUMINE
Sepp peab Rootsi võitu Narva lahingus kangelasteoks ja Vene võitu sõja
lõpus eesti rahva saatuse seisukohalt kahetsusväärseks. Ta on kirjutanud
artikelid sellest, kuidas eestlaste hulgas oli veel Vene aja lõpuni neid, kes
Rootsi aega tagasi ootasid, samuti põgeneti parema elu lootuses Vene
keisririigi ajal Eestist Rootsi. Ka Laidre suhtub suurema sümpaatiaga Rootsi
poolde, aga nii tugevaid hinnanguid ei anna. Laidre kritiseerib rootslasi, kes
ei suuda Karl XII-le Rootsi suurriigi lagunemist andestada ja näevad temas
sõjahullu ja psühhopaati. Kuid kuigi Laidre kasutab nii venelaste kui ka
saksilaste kohta sõna “vaenlane”, ütleb ta raamatu lõpul, et Rootsi suurriigi
lagunemises midagi traagilist ei olnud, sest ajaloos on ikka esinenud tõusud ja
mõõnad.
Kuigi Laidre kaitseb Karl XII teravate väljendite kasutamise eest, tarvitab
ta neid ise Peeter I aadressil, nimetades teda Narvat piiravate vägede juurest
lahkumise puhul vastutustundetuks ja küüniliseks.
USK
Sepast tugevam näib Laidre olevat usuküsimustes. Võibolla see on kuidagi
seotud sellega, et ta on olnud hiljem suursaadik ka Vatikanis.
Sepp kirjutas kirikuajaloost vähe. Kui ta oligi “Eesti rahva ajaloos”
lühikese reformatsiooniteemalise alapeatüki autoriks, siis sealt ta seletas
seda protsessi rohkem kohalike poliitiliste põhjustega, mitte suure vaimse murranguna.
Minu arvates oli reformatsiooni puhul põhiline just vaimne murrang, samamoodi
nagu Buddha, Jeesuse ja Muhamedi tegevuse puhul. Sepa doktoritööst mulle jäi
meelde kaks usuküsimustega seotud lõiku. Ühes ta ütles, et usuline ühtsus tegi
Rootsi sõjaväe tugevamaks. Teises ta rääkis allikatest, et Rootsi pool kirjutas
rohkem kui Vene oma. Seda võis lugeja ise seostada protestantismi kirjaoskuse
tähtsustamisega.
Laidre raamatus on usuküsimustele suuremat tähelepanu pööratud. Kui Sepp
seletab sõdade rohkust Eesti ajaloos geopoliitilise asendiga, siis Laidre
lisab, et Euroopas on eriusuliste vahel sõjad kergemini puhkenud kui
samausuliste. Seega peaks Eesti ajaloos oluliseks teguriks olema ka usupiiril
paiknemine. Laidre kirjeldabki, et mitte ainult venelased ei olnud metsikud,
vaid ka Rootsi sõdis idas julmemalt kui seda läänes tehti, sest teise kultuuri
esindajate vastu oli austus väiksem. Lisaks kirjeldab Laidre lahingu eelseid
jumalateenistusi, lahingusse Jumala nimel minekut ja pärast lahingut Jumala tänamist.
Ja seda, et Taani ei olnud mitte ainult vaenlane, vaid ka Karl XII-le kõige
sobivam kosjamineku koht, sest luterlikud kuningad valitsesid ainult Rootsis ja
Taanis.
Laidre puudutab ka eneseusu küsimust, et Vene vägi jäi Narva lahingus selle
puudumise tõttu liiga passiivseks, seevastu Karl XII muutus Narva lahingu järel
liiga enesekindlaks. Ja juttu on ka ebausust. Krooni kukkumist Karl XII peast
kroonimispäeval, mil ta selle sarnaselt Napoleoniga ise pähe pani, peeti
halvaks endeks, sõja ajal taevas erilise vaatepildi nägemist aga heaks endeks.
MAJANDUS
Erinevalt usuküsimustest on Laidre Sepast nõrgem majandusküsimuste
seletamisel. Üks põhjus on ilmselt, et Sepp oli sellele teemale tugevamalt
spetsialiseerunud ja temaga on raske võistelda. Teise võimaliku seletusena näen
vastureaktsiooni marksismile, mis viis majandusliku teguri ja sotsiaalsete
vastuolude alahindamisele.
Laidre järgi ei olnud Põhjasõja puhkemise ajal usulised küsimused enam ega
majanduslikud veel sõdade puhkemise otsustavad põhjused, vaid valitsejatele oli
kõige tähtsam au. Ometi on Eesti ajaloost kirjutatud teist moodi – et 13.
sajandil tulid ristiusustajad alles kaupmeeste jälgedes. Laidre järgi ei viinud
kaubanduspoliitika sõdadeni, sest valitsejad ei pidanud kauplemist auväärseks.
Aga majanduse alla kuulub ka maksude kogumine. Enne Liivi sõja algust nõudis
Moskva Vana-Liivimaalt maksude tasumist. Laidre räägib endale natuke ka vastu,
kui ütleb, et Rootsile kuuluvad jõesuudmed Läänemere ääres olid ühtlasi
olulisimad kaubateed. Võibolla siiski Rootsi just sellepärast need hõivas.
Sepp peatub pikemalt sõja majanduslikul organiseerimisel, muuhulgas selle
juriidilisel küljel. Laidre teeb samuti majanduslikust küljest juttu, aga teda
iseloomustab toitlusküsimuste puhul rohkem huvi Rootsi sõdurite menüü vastu.
Laidre kirjutab, et kui sõja ajal asusid rüüstama ka talupojad, siis ei
olnud tegu teadliku klassivõitlusega. Sepale tundub, et erinevad talupoegade
kihid käitusid erinevalt – peremehed põgenesid sõja eest, rüüstama asus lahtine
rahvas.
DIPLOMAATIA
Diplomaatia kuulub ilmselt Laidre kui dipomaadi tugevate külgede hulka. Ta
on avaldanud hiljem raamatu ka diplomaatia ajaloost. Sepp peatus doktoritöös
sõja eellool võimalikult lühidalt, Laidre natuke pikemalt. Sepp ei teadnud, kas
Rootsi vastase liidu mõte tuli enne Patkulile või Peetrile. Laidre alustab
hoopis Saksi ja Poola-Leedu valitsejast Augustist, kes tahtis sõjaga oma
prestiiži tõsta. Patkulit soovinud ta oma huvides ära kasutada balti aadli
poolehoiu võitmiseks, mis ei õnnestunud. Patkul asus koostama sõjaplaani ja
alles siis tuli välja liidu mõttega. Enamus sõdu olevatki siiski toimunud
liitude, mitte kahe riigi vahel.
Raamatus ei ole sõnastatud ühemõtteliselt arusaadavalt, kas Laidre peab
Karl XII sõja süüdlaseks või refereerib kellegi teise arvamust. Konteksti järgi
järeldan siiski, et Karl tahtis sõda Taaniga provotseerida sellepärast, et see
oli juba nagunii vältimatu.
Kui Sepa sõnadevalikust jääb mulje, et Saksimaa sõdis kultuursemalt kui
Venemaa, siis Laidre toob välja ka, et Saksimaa alustas sõda seda kuulutamata,
aga Venemaa kuulutas, mis võis ausama mulje jätta. Kuid Sepp kirjutas ka
sellest, kuidas Peeter eelnevalt Rootsi esindajale valetas, nagu mingit sõda
plaanis ei oleks.
Sepa järgi kaldus Narva lahingu järel Euroopa avaliku arvamuse poolehoid
üldiselt Rootsile. See tekitab küsimuse, miks ei õnnestunud Rootsil siis sõjas
liitlasi leida. Sepp seletab seda sellega, et Karl oli poliitikas vähem andekas
kui sõjanduses. Kuid Laidre toob välja kõigepealt, et juba Karl XI ajas
neutraliteedipoliitikat, mida Karl XII valitsemist alustades jätkata püüdis.
Neutraliteet omakorda ähvardas teiste riikide poolse isolatsiooniga. Põhajsõja
ajal lisandus Hispaania pärilussõja mõju. Mõlemad seal võitlevad pooled
soovisid küll liitu Rootsiga, kuid mitte Rootsi abistamiseks, vaid et Rootsi
neid aitaks.
SÕJANDUS
Sepp pidas vanemaid väeosasid uuematest pikema väljaõppe tõttu võitlusvõimelisemateks.
Kuid Laidre järgi oli Narva garnisonis piiramise ajal isegi liiga vanu
sõdureid. Selle raamatu kirjutamise aegu oldi Eestis uhked, et Laari valitsuses
on noori ministreid.
Sepa teostest jäi meelde, et Rootsi hakkas sõja alates looma eestlastest
maakaitseväge. Laidre toob välja, et eestlasi oli Rootsi sõjaväes juba enne
sõja algust Riia garnisonis, samuti oli neid Narva lahingus osalejate hulgas.
Kui Sepp kirjeldas Vene vägede saabumist Narva juurde, siis imestasin, et
ta kasutas sõjaväega kaasas olevate mittevõitlevate inimeste arvust rääkides
iga kord sõna “mees”. Baturini romaanist “Karu süda” mäletasin, et sõjaväega
võib naisi kaasas olla veel rohkem kui sõdureid endid. Laidre ütleb, et
sõjavägedega liikus naisi kaasa alati.
Laidre kirjeldab, et sõdu püüti üldiselt võita kurnamise ja näljutamise,
mitte lahingutega. Ida-Euroopas olevat lahingute osakaal siiski suurem olnud.
Mujalt on mul vastupidine ettekujutus, et just Venemaa on olnud agar põletatud
maa taktika kasutaja, sealsete tohutute vahemaade tõttu. Sepa raamatust jäi
meelde, et enne Narva lahingut põletasid venelased kõik majad teel Rakvere ja
Narva vahel. Laidre toob välja, et põletatud maa taktikat kasutasid mõlemad
pooled – ka Riias ja Narvas sissepiiratud põletasid majad linnamüüride ümber.
Paistab, et ühe ja sama maja võivad põletada mõlemad pooled. Kolmandas klassis
loetud romaanist “Nimed marmortahvlil” mäletangi, kuidas seal vaenlase
alustatud maja lõhkumist jätkasid Eesti sõdurid, hoolimata vajaduse
puudumisest.
Sepp nimetas, et enne lahingut olid Rootsi väed kolm päeva söömata, aga jäi
arusaamatuks, kas nad pärast seda said süia või nälgisid veel. Laidre ütleb, et
lõpuks oldi söömata viis päeva, lisandus veel magamatus.
Lahingus haavata saanutel tuli jäsemeid amputeerida. Kui magistriõppe
seminaris ütles õppejõud raamatu “Kannibalide küla” piinamiskirjeldusi
arutades, et tol ajal suhtuti valusse teist moodi, sest puudusid valuvaigistid,
siis Laidre nimetab, et amputeerimisel kasutati valuvaigistina viina.
Ajalooõpikust on teada, et Põhjasõja ajal suri eestlasi kõige rohkem katku.
Laidre lisab, et sõjavägede puhul oli üldine, et haigustesse suri rohkem
inimesi kui lahingus tapeti, loetledes erinevaid haigusi.
VORMISTUS
Kui Sepa raamatus oli kõige raskem aru saada joonealustes viidetes toodud
võõrkeelsetest tsitaatidest, siis Laidrel viiteid ei ole, aga torkas silma
rohkem segase sõnastusega või mitte kõige paremini üksteisele järgnevaid
eestikeelseid lauseid, mida toimetaja oleks võinud parandada. Mõnest kohast
võis aru saada tänu eelnevale Sepa raamatu lugemisele. Üldiselt on siiski ka
Laidre raamat huvitavas stiilis.
Sõnastuse osas oli kahtlane, kui Laidre kasutas Eestimaa ja Liivimaa kohta
mõistet Läänemereprovintsid, sest teised riigi osad asusid ka Läänemere ääres,
mida küll võidi seal Idamereks nimetada. Sepal on Rootsi aja kohta
Läänemereprovintside kohta mõiste Rootsi Transbaltikum.
Laidre raamatus on rohkem pilte, kuid need on uduselt trükitud. Kaarte on
mõlemal, aga Sepa kaardid on paremad ja detailsemad. Probleem on ainult selles,
et need on lahtiselt raamatu vahel ja kokkumurtavad, mis võibolla praeguseks
viinud kadumise või murdumiseni.
0 vastukaja:
Postita kommentaar