laupäev, august 03, 2013

Maja vallutamine muinsuskaitsepäevadel

Tahtsin hakata õppima teistkordseteks keskkooli lõpueksamiteks. Ma ei teadnud, millal eksamid on. Juba oli juuni teine pool, aga ma polnud veel ühelgi eksamil käinud. Võibolla pidid eksamid olema juulis. Eksamitel kavatsesin saada head hinded. Esimene kord keskkooli lõpetades olid teiste ainete hinded ka head, aga seekord pidid vist tulema mõned kahed. Aga ma teadsin, et nüüd piisab kooli lõpetamiseks hindest üks. Tunnistust ma ei kavatsenud kodus lihtsalt näidata ja arvatavasti poleks seda mult kooli lõpetamise järel enam küsitud ka. Sõitsin koos lapsehoidjaga taksoga. Mul ei olnud sõidu eest maksmiseks raha, nii et ka minu raha pidi maksma lapsehoidja. Pidime sõitma raudteejaama. Lapsehoidja hakkas protesteerima, et kuhu taksojuht sõidab, me oleme tundmatus kohas. Aga takso ei sõitnud raudteejaama ette, vaid raudteerööbaste taha. Seal taksost väljuda oli ka võimlik, aga natuke halvem, sest kui oleks läinud läbi jaamahoone, oleks saanud rongide aegu vaadata. Läksime üle raudteede, et minna rongile esimeselt rajalt. Nüüd pidid rongid peatuma jaamahoonest natuke maad edasi. Sinna sõitis kaks rongi, aga kumbki polnud meie rong. Selgus, et meie rong seisis neist kahest natuke maad veel eespool. Aga ma ei saanud aru, kuidas sealt peab sõitma hakata saama, kui sein on ees. Rong pidi kuidagi ümber pöörama. Läksime teise rongi peale. Peale saamiseks tuli luugi juurde hüpata ja luuki kõvasti suruda. Nõrgemal inimesel ei olekski rongi sisenemine õnnestunud. Vagun, kuhu me sisenesime, oli piimavagun. Pidime sõitma kaelani piima sees seistes. Nüüd ei olnud lapsehoidjal enam minule pileti ostmiseks raha, vaid ainult endale.

*
Muinsuskaitsepäevade esimesel poolel ei olnud Eesti lippu veel kasutatud, aga teisel poolel juba kasutati. Aga siis ei olnud neid lippe veel nii palju kui järgnenud suvel. Suvel oli Eesti lippe massiliselt. Mõtlesin, kas see tuli sellest, et Eesti lipp on kõige ilusam, või võivad teiste riikide elanikud ka oma lippu kõige ilusamaks pidada. Lipud nagu riidedki sõltusid ehk moest. Muinsuskaitsepäevadel ei juletud algul Eesti lippu kasutada, vaid võeti rongkäigu jaoks teiste riikide omad. Olin selle kohta kirjutanud, et ma ei mäleta kõigi riikide lippe, mida seal kasutati, aga Gruusia lipp oli seal kindlasti. Seda mäletasin selle järgi, et ühel lipul olid merelained. Aga sel juhul oli see NSV lipp. NSV lipp võeti sellepärast, et Gruusial ei olnud veel oma riiki olnud ja muud lippu neil ei olnudki. Vähemalt ei teatud, et oleks. Nüüd hakkasin kahtlema, kas see rongkäik, kus nägin merelainetega Gruusia NSV lippu, oli ikka muinsuskaitsepäevade rongkäik või laulupeo oma. Olid muinsuskaitsepäevad. Rahvahulk jõudis julgeoleku maja väravani. Mina läksin kõige ees sisse ja kõndisin maja ukseni. Seal väänasin ma ühel julgeolekutöötajal tulirelva käest ja sain selle endale. Tulistasin sellega hoiatuslasu õhku. Aga käis ainult vaikne plõksatus. Rahvahulk tuli minu järel väravast sisse. Kõndisin neile mõned sammud vastu. Proovisin relval summutit maha võtta. Mõtlesin, kas relv on ikka laetud. Aga pidi olema, sest selle küljele oli kirjutatud, et tal on 152 lasku. Kui summuti oli maha võetud, tulistasin uuesti. Aga nüüd käis ainult natuke valjem plõks. Läksime rahvahulgaga majja sisse. Kui olin esimesena majani jõudnud, oli esimesel korrusel olnud rühm julgeolekumehi, aga nüüd nad olid põgenenud. Maha oli jäänud hunnik pikki külmrelvi, mis jagati rahva vahel ära. Öeldi, et paremal mehel on parem relv. Valjemini pauku tegev tulirelv anti Kristerile. Ühte julgeolekutöötajat oli veel trepil näha. Ta tulistas hoiatuslasu lakke. Kui ta oleks rahva suunas tulistanud, oleks ta kindlasti kellelegi pihta saanud, sest rahvast oli nii tihedalt. Hakkasime mööda treppe edasi tungima. Tahtsin minna vaatama, kas garaažis on tankid või autod. Aga garaaže oli mitu ja nendes pidi olema nii autosid kui ka tanke. Enne garaaži vaatamist vaatasin selle vastas olevasse sauna. Seal oli üks paljas venelane. Öeldi, et tervitage ütleja isa. Vaatasin, et mitmuse tarvitamine on põhjendatud, sest laua peal lamab veel teine paljas mees. Küsiti, kas siin naisi ka käib. Laual lamaja vastas, et eriti ei käi, kolm nädalat ei ole käinud. Üks naine meie hulgast hakkas riideid seljast võtma.

0 vastukaja: