pühapäev, märts 18, 2007

Lehmadest sisserändeni

Raadios räägiti, et ei ole õige lasta lehmadel loomulikku surma surra, sest siis tabavad neid vanaduses valud. Valudest ei ole teada, millest need tulevad. Võibolla on need aretamise tagajärg. Maaja kirjutas selle jutu paberile üles. Kui ema paberi leidis, ei saanud ta aru, miks on sinna "em em" kirjutatud. Mina oskasin seletada, et raadios oli öeldud, et vanad lehmad hakkavad "em em" tegema. Aga ma mõtlesin ümber. Mulle hakkas tunduma, et "em" on hoopis lühend sõnadest "Eesti majandus". Oli asutatud uus firma, aga ma ei leidnud seda börsilt. Mõtlesin, et kuskil see ikka tegutseb. Kohtusin poisiga, kes oli selle firma juht. Küsisin, kuidas tal äri läheb. Ta ütles, et kahjumiga. Istusin koos Hennu ja Klausiga laua taga. Möödus üks võõras poiss, kes võttis nende päikeseprillid kaasa. Ütlesin seda Hennule ja Klausile. Nad tahtsid prille tagasi. Läksime võõra poisi järel aeda. Seal istus hulk poisse. Võtsin ühelt neist päikeseprillid eest, sest need tundusid olevat õiged, kuigi poisi enda soeng oli pisut teistsugune kui toas nähtul. Siis olin ühes teises majas. Sinna tuli kellegi äi. See äi oli kaupmees, kuigi nägi välja rohkem nagu rätsep. Ütlesin, et läheneb majanduskrahh. Kuigi praegu räägitakse buumist, räägivad mõned juba, et neile annab töö tegemine kahjumit. Mees vastas, et see krahhi jutt tuleb ühest ajaleheartiklist, mis mõjutabki sündmusi halvemuse suunas. Tööga kahjumi saamise kohta ütles ta, et ta on tundnud kolme inimest, kes ei käinud tööl, aga tegid tööd. Üks neist oli tema ema. Mees tuletas veel meelde ühte minu isa luuletust. Ta ütles, et see luuletus on poliitiline, aga keegi on inglise keeles samasuguse luuletuse kirjutanud, mis ei ole poliitiline. Isa luuletus algas nii:

Oleks oleks olemas,
tuleks tulev palumata...

See luuletus oli kirjutatud Nõukogude ajal ja tähendas, et Eesti peab iseseisvaks saama. Pikemalt ma seda ei mäletanud, sest võõra struktuuriga luuletused ei jää nii hästi meelde kui enda omad. Aga nii nagu mina olin kirjutanud luuletusi, millesarnaseid ei olnud kellelgi teisel, oli ka isal luuletusi, millesarnaseid teistel autoritel ei olnud. Mõtlesin, et kui maailmamere tase tõuseb, võib Eesti olla sunnitud võtma vastu kolm miljonit põgenikku Hollandist. Piiramatu sisserände lubamist saab õigustada ainult selliste õnnetustega. Aga enne õnnetuse juhtumist ei ole seda vaja lubada.

0 vastukaja: