teisipäev, oktoober 18, 2011

Iga auto mürises erinevalt

Täna väljas jalutades ei keskendunud ma vaatlustele ega mõtlemisele, vaid helide kuulamisele. Iga auto mürises erineva häälega. Lõhnasid püüdsin ka tunda, aga mitte nii pikalt. Mõtlesin, et kui olen öelnud, et mind huvitavad nähtamatud asjad, siis helid ja lõhnad on ka nähtamatud. Aga kui nähtamatuse sõna natuke teisiti defineerida, siis mitte, sest neid võivad erinevad inimesed korraga meelte abil tajuda. Võibolla tavaliselt on automürin ka minu jaoks kuuldamatu, aga täna tegin selle endale kuuldavaks. Ühe foto tegin ka. Fotole jäi kaks bussi. Kuigi ma ei viitsinud kiiresti liikuvate objektide pildistamise režiimi otsida, ei jäänud sõitvad bussid vähemat väikses formaadis vaadatuna udused. Suurelt ma pole veel vaadanud. Kui väike inimene hakkab suuri tegusid tegema, võib ta saada kergesti suurmeheks. Aga ta võib langeda ka repressioonide ohvriks. Kuigi repressioonide ohvritest on ka suurmehi ja märtreid tehtud. Bush vanem olevat just selleks Husseini kukutamata jätnud, et temast märtrit ei saaks. Bush noorem katsetas kukutamisega ja asi ei lõppenudki hästi. Laupäeval sai Afganistaanis järjekordne eestlane surma. Kuulsin seda uudist, kui istusin samas lauas klassivennaga, kes on samuti Afganistaanis käinud. Tema kuulis seda ka esimest korda. Mina rääkisin talle lugu, mida ma olin tema kohta kuulnud, kuidas pätid teda olid rünnanud. Tema seda ei kinnitanud, vaid ütles, et ise ei teagi. Mina ütlesin, et see võis tema vennaga ka juhtuda. Tegelikult mulle räägitigi, nagu oleks see juhtunud kahe vennaga ühiselt. Nõukogude ajal räägiti vennasvabariikidest, aga mitte vendvabariikidest. Magistritööd kirjutades leidsin vanast ajalehest pealkirja "Ladina õed". Romaani rahvaid on nimetatud ka ladina rahvasteks. Ladina-Ameerika nimetuses on see säilinud. Ei tea, kas see indiaanlastele solvav ei ole, kes elasid seal varem. Üks minu õpetaja rääkis, et Ameerikas käies tutvustas ta ennast ise, et on Venemaalt, et mitte hakata seletama, mis on Eesti. Ameeriklased polnud osanud kaardilt isegi Venemaad näidata. Sellest hoolimata, et kaart oli neil olemas. Võibolla nad Nõukogude Liitu näidata oleks osanud. Aga võis ka olla, et nad ei saanud eestlase hääldusest aru. Meil õpetati koolis rohkem Briti inglise keelt. Minu inglise keele õpetaja ütles, et meie õpime seda, kuidas õige on, mitte kuidas Ameerikas keegi räägib.

0 vastukaja: