reede, jaanuar 02, 2009

Väikse rahva kannatused

Räägiti, kuidas Nõukogude ajal eestlasi represseeriti. Läksin koos Klausiga Paldiski aatomielektrijaama. Klaus näitas, et kuigi venelased väidavad, et tegelevad selle likvideerimisega, ei ole nad seda tegelikult teinud. Nad olid ainult personali vähendanud. Üks kang oli vales asendis ja Klaus pani selle õigeks. Siis tuli üks venelane. Mina pääsesin välja, aga Klaus jäi venelase kätte vangi. Ma ei jäänud maja juurde pikalt ootama. Hiljem kohtusin Klausiga, kes oli ikkagi vabaks pääsenud. Küsisin, kuidas see tal õnnestus. Ta seletas, et eestlased tulid tema vabastamiseks meelt avaldama ja venelased andsid järele. Nõukogude võim polnud nii järeleandlik olnud. Nägin V. Leito raamatut Euroopa Liidu kohta. Aastal 1999 olin seal esitatud seisukohti propageeinud, aga nüüd mind häiris, et seal on taandatud kõik majandusele, kuigi Euroopa Liitu suhtusin endiselt kriitiliselt. Võisin öelda, et raamat vastab minu tolleaegsele arengutasemele. Tegelikult olin nüüdseks palju raamatu sisust unustanud. Mul oli suur lugemisisu ja lugesin järjest mitut "Loomingu Raamatukogu". Mul oli pooleli ka üks lasteraamat, mida oleks tahtnud edasi lugeda, aga polnud seda juba mõnda aega teinud. Siis tuli mulle meelde, et pean lugema ka töö asju, mistõttu jätsin ühe "Loomingu Raamatukogu" pooleli.

Eesti rahvast tabasid järjest suured probleemid. Kõigepealt tuli Nõukogude okupatsioon, seejärel muutus iive negatiivseks ja rahvas hakkas välja surema. Aga eesti rahvas oli väike rahvas ja kannatas seetõttu raskusi hästi. Tõnisson kirjutas "Postimehes", et Eesti võiks saada iseseisvaks. Selle eest sai ta Lääne-Euroopast sõimata, sest Saksamaa ja Prantsusmaa hakkasid just ühinema ja Eesti iseseisvumine oleks olnud sellega vastuolus. Mina ütlesin, et seda ei juhtu kunagi, et Saksamaa ja Prantsusmaa ühineksid, see on võimatu. Läksime mitmekorruselise voodi juurde, kus magasid erinevate Lääne-Euroopa riikide juhid. Nende kohti aegade jooksul vahetati. Võis öelda, et kui Saksa keiser ei maganud vaadatud korrusel varem, siis magab ta seal siiski Nõukogude ajal. Saksa keiser ja keisrinna heitsid voodisse korraga. Keisri ja keisrinna samas voodis magamise mainimise eest süüdistati "Postimeest" Saksa keisrinna solvamises.

0 vastukaja: