pühapäev, juuli 19, 2009

Arvutamisest ja muust

Kas on olemas mõni leksikon, kus märksõnad on reastatud tagurpidises tähestikulises järjekorras? Sellisest leksikonist oleks õiget sõna üles leida natuke raskem. Kui ma käisin esimese klassi sisseastumiskatsetel, kontrolliti seal muuhulgas arvutamist ja paremaks arvutamiseks soovitati mul lugeda arve ühest kümneni ja kümnest üheni. Aga katsetel tuli vist arvutada 20-piires. Hiljem sügisel hakati arvutamist õpetama lihtsamatest tehetest alates. Korrutamise sain selgeks esimeses klassis käies, kui kuulsin vahetunni ajal, et üks teise klassi õpilane ütles, et viis korda viis on kakskümmend viis. Selle peale tekkis mul oletus, mida korrutamine tähendab ning kontrollisin kohe sõrmede peal üle. See muidugi ei tähendanud, et ma sellega koos murdarvude ja negatiivsete arvude korrutamist oskama oleksin hakanud. Blogis olen kirjutanud sissekandeid ka enda leiutatud kõrvalarvudest. Kui rääkisin neist ülikoolis matemaatikat ja informaatikat õppinud vennale, ütles ta, et see on sama mõttetu avastus kui nulliga jagamise avastamine, mille puhul vastuseks olevat lihtsalt varem mitte kasutatud arv. Kunagi varem mõtlesime sama vennaga koos välja arvu õ, mille täpset tähendust ma enam ei mäleta, aga mis oli vist pii korrutatud mingi teise arvuga, et arvutada ringist veidi kandilisema kujundi pindala. Eesti pindala on Tartu rahu järgsetes ja halduspiirides erinev. Venemaaga alla kirjutatud ja jõustumata jäänud uue piirilepinguga muudeti territooriumi ka halduspiiridega võrreldes. Üks inimene ütles, et ta imestab isegi selle üle, kui Vene välisministeeriumis keegi Eestit fašistlikuks nimetab ja veel vähem saab ta aru, kui mõni eestlane seda kordab. Ühes ingliskeelses raamatus oli öeldud, et mõistet fašism kasutatakse tavaliselt valesti.

0 vastukaja: