pühapäev, mai 13, 2012

Inimestele lisandub aastarõngaid

Varem olin kuulnud ainult Tolstoist, et ta mäletas oma sündimist. Nüüd lugesin Taagepera raamatust, et tema ka  arvab mäletavat. Tema mälestusteraamatu stiil meenutab mulle kõige rohkem seda, kuidas ma olen ise mälestusi kirja pannud. Sisulises osas on kattuv asjaolu, et mõlemad mäletavad kaheaastaselt Peedul viibimist. Vanaema tahab, et me talle Peedule appi läheksime. Lähemal ajal olevat tal plaanis lasta kuusehekk maha võtta. Kuusehekk ei ole pügatud, vaid puud on pikaks kasvada lastud. Kunagi vanaema rääkis, et ta kahetseb, et õigel ajal pügada ei saanud. Kõrval naabrite kuusehekk oli pügatud. Need võisid olla ühe vanad. Ajaloolane ei pea minu arvates alati esmajärjekorras huvituma vanadest asjadest, vaid tema mõtted võivad olla suunatud ka tulevikku. Futuroloogiliste ennustuste tegemiseks võib mineviku tundmisest kasu olla. Arhiivinduse õppetoolis õppinu võib olla sunnitud tuleviku peale rohkem mõtlema kui lähiajalugu õppinu, sest arhiivi tuleb planeerida tuleviku jaoks. Juske raamatust lugesin, et talle tundus vahepeal ülikoolis ajalugu igav. Juske raamatu algus tundus mulle siiski huvitav ja jättis autorist parema mulje kui oli kujunenud ajalehtede põhjal. See on raamatutega vist tüüpiline. Muljed raamatust ja selle põhjal tehtud filmist ei pruugi omavahel hästi läbi saada, aga eelnev ajalehe lugemine muljet raamatust ei riku. Maimetsa raamatust lugesin, et tal oli koolis käitumisega probleeme. Päev varem oli just öeldud, et rektorivalimistel, kus ta kandideerib, ei ole kandidaatide hulgas ühtegi pätti. Sõnaraamat annab vist päti tähenduseks paadialune, aga minu meelest on see vananenud tähendus. Keele ajaloo tundjad ütlevad, et juubelid on ainult 50 ja 100. Mina rääkima õppides kujutlesin, et kõik ümmargused sünnipäevad alates 50. Aga kui ma sain hiljuti 35, siis mitu inimest õnnitlesid mind juba juubeli puhul. Ühele ütlesin, et mis juubel see ikka on. Kui viimane ütles, et mul oli juubel, siis vastasin jah. Aga see sõna ei pruugi nõustumist tähendada, vaid võib olla lihtsalt parasiitsõna. Mõned arvavad, et nõusolekut tähendab vaikimine. Kui ropult sõimajale mitte vastata, siis ei tähenda see nõusolekut, vaid soovimatust temaga ühe madalale tasemele laskuda.

0 vastukaja: